Pomiary ruchu są prowadzone na stołecznych ulicach od ponad 20 lat. "Dokonujemy ich za pomocą systemu Automatycznych Pomiarów Ruchu (APR), składającego się z ponad 100 punktów zlokalizowanych w całym mieście. Znajdują się one zarówno na trasach wylotowych, jak i ulicach w centrum Warszawy. Kilka z nich ulokowaliśmy na mostach, aby także na nich badać ruch i wiedzieć, ile pojazdów przemieszcza się z jednego na drugi brzeg Wisły" - tłumaczą drogowcy komunikacie.
Działania trwały przez całą jesień, a zebrane dane są uśrednione z trzech dni miarodajnych (wtorek, środa i czwartek). Samochody liczono tylko na ulicach zarządzanych przez miasto, a zatem dane nie uwzględniają ruchu na drogach ekspresowych i ulicach znajdujących się pod zarządem dzielnic.
Kordony i ekrany
W metodologii pomiarów stosuje się dwa terminy: kordonu i ekranu. - Kordon to pętla, która jest dość szczelnie objęta punktami pomiarowymi, pozwalającymi ocenić, ile pojazdów wjeżdża w dany obszar. W Warszawie są trzy podstawowe kordony. Śródmiejski jest w dużej mierze zbieżny z przebiegiem obwodnicy Śródmieścia i Pragi, ograniczony Trasą Łazienkowską, ulicami Okopową, Towarową, Słomińskiego oraz punktami "wlotowymi" usytuowanymi na Pradze – tłumaczy Mikołaj Pieńkos z ZDM.
Kolejny kordon określa się mianem wewnętrznego lub tzw. obwodnicy etapowej, której granice wyznaczają między innymi Trasa AK i Trasa Siekierkowska, a także Dolina Służewiecka. – Ostatni kordon stanowią w pewnym uproszczeniu granice miasta – mówi Pieńkos.
Z kolei ekrany to po prostu linie, które tworzą punkty pomiarowe. Głównym jest tzw. ekran mostowy lub ekran Wisły, pozwalający zebrać informacje, ile samochodów przekracza rzekę w jedną lub drugą stronę. - Mamy założone liczniki na wszystkich mostach, poza mostem Południowym, który dopiero został wybudowany - tłumaczy przedstawiciel drogowców. I dodaje, że ekran jest także w linii kolejowego mostu średnicowego, zlicza pojazdy przekraczające tę oś.
Jak rozkładał się ruch?
Na zmniejszony ruch największy wpływ miała pandemia COVID-19. Zgodnie z uśrednionym wynikiem w 2019 roku granicę Warszawy w stronę centrum przekraczały badanymi ulicami 356 552 samochody w ciągu doby. W 2020 roku aut zmierzających w tym kierunku natomiast było 326 526, czyli o 30 026 mniej. W 2019 roku pojazdów wyjeżdżających ze stolicy rejestrowano 362 195 na dzień, zaś w ubiegłym roku – 329 872 dziennie. W tym przypadku z miasta wyjechały więc o 32 323 samochody mniej.
Jak rozkładał się ruch w pozostałych punktach? W kordonie Śródmieścia w 2019 roku do centrum wjeżdżały 388 823 samochody, wyjeżdżało - 400 959 aut. Rok później było to odpowiednio: 312 607 i 355 700 samochodów.
Najwięcej pojazdów przekraczało granice tzw. obwodnicy etapowej: w 2019 roku 809 663 samochody w kierunku centrum i 815 321 w stronę granicy miasta. W 2020 roku policzono, że było to odpowiednio 687 639 oraz 715 203 auta. Z kolei punkty pomiarowe tworzące tzw. ekran mostowy zarejestrowały w roku przed pandemią 331 468 samochodów jadących w kierunku centrum i 334 139 aut jadących w przeciwną stronę. W 2020 roku zanotowano spadek o około 30 tysięcy pojazdów: do centrum - 296 463 samochody, w stronę granicy miasta - 306 268 aut.
Przedstawione poniżej diagramy pokazują również jak zmieniło się natężenie ruchu w kordonie Ursynowa (KU), na i z lotniska (MDL) oraz w ekranie kolei średnicowej (WZ).
Duży spadek wokół lotniska
Pomiary pokazują też, jak duży wpływ na ruch samochodów miało uziemienie samolotów i ograniczenie połączeń lotniczych. Ruch do Lotniska Chopina i z powrotem – z danych wynika, że ruch w 2020 roku spadł średnio o około 2/3 względem 2019 roku.
Drogowcy prześledzili ruch głębiej również na podstawie jednego wybranego punktu przy Centrum Handlowym Arkadia. W 2019 roku w trakcie pomiarów do centrum wjechało 20 285 samochodów, a wyjechało – 19 899. Z kolei w 2020 roku zarejestrowano 13 873 zmierzające w kierunku centrum auta i 14 972 wyjeżdżające stamtąd. Spadek wyniósł odpowiednio 6412 i 4927 pojazdów.
Dane z pomiarów przeprowadzonych w poszczególnych punktach można sprawdzić na udostępnionej przez ZDM interaktywnej mapie na stronie w zakładce "Badania i analizy".
Tak wyglądały ulice Warszawy w trakcie lockdownu wprowadzonego wiosną ubiegłego roku:
Autorka/Autor: dg/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM