Radni z Wilanowa też chcą ekranów wzdłuż POW. Dzielnica sprawdzi, czy są przekraczane normy hałasu

Źródło:
tvnwarszawa.pl
Korki na Przyczółkowej
Korki na PrzyczółkowejArtur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
wideo 2/6
Korki na PrzyczółkowejArtur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl

Wilanowscy radni jednogłośnie przyjęli stanowisko w sprawie budowy ekranów akustycznych na całym odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy biegnącym przez dzielnicę. Choć trasa nie jest jeszcze w pełni obciążona ruchem tranzytowym, mieszkańcy już teraz skarżą się na uciążliwy hałas. Władze Wilanowa planują niezależnie od drogowców sprawdzić, czy przekraczane są dopuszczalne normy.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO

Po otwarciu wilanowskiej i wawerskiej części Południowej Obwodnicy Warszawy mieszkańcy tych dzielnic skarżą się na hałas. Źródłem problemu są ich zdaniem przede wszystkim przerwy w ciągłości ekranów akustycznych. Radni z Wawra, którzy w ubiegłym tygodniu przyjęli stanowisko w tej sprawie, mieli również zastrzeżenia do wykonania nawierzchni trasy szybkiego ruchu z betonu. Apelowali też o utrzymanie ograniczenia prędkości do 100 kilometrów na godzinę po otwarciu tunelu na Ursynowie i wdrożenia odcinkowego pomiaru prędkości pomiędzy węzłami Lubelska i Patriotów oraz Patriotów i Wał Miedzeszyński.

Problemem hałasu zajęli się także radni z Wilanowa. "Na dzisiejszej sesji Rada Dzielnicy Wilanów przyjęła jednogłośnie stanowisko przygotowane przez klub radnych KO w sprawie budowy ekranów akustycznych na całym docinku drogi S2 - Południowej Obwodnicy Warszawy przez Wilanów" – poinformował w środę wieczorem na Facebooku przewodniczący rady Hubert Królak.

"Hałas negatywnie wpływa na życie mieszkańców Wilanowa"

Jak wyjaśnił Królak, kluczowy dla poprawy komfortu życia mieszkańców Wilanowa będzie montaż brakujących ekranów po obu stronach POW. Ale w przyszłości potrzebne będzie także wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości oraz nasadzenia zieleni wzdłuż trasy.

Zdaniem radnych, pozostawienie "dziur" w pasach ekranów akustycznych jest decyzją niezrozumiałą i niemającą odniesienia do postępującej rozbudowy mieszkaniowej na terenach wokół POW w Wilanowie. W dodatku, choć obwodnica nie została jeszcze w pełni obciążona ruchem tranzytowym, to już teraz mieszkańcy skarżą się na związane z hałasem uciążliwości.

"Odcinek POW oddany do użytku w grudniu 2020 roku wprowadził do dzielnicy, w tym na ulicę Przyczółkową oraz inne okoliczne drogi lokalne, olbrzymi ruch samochodowy, w skali dotąd niespotykanej w Wilanowie. Hałas o dużym nasileniu, dobiegający z trasy POW negatywnie wpływa na życie mieszkańców Wilanowa, a w szczególności osiedli Powsinek, Zawady i Kępa Zawadowska. Osiedla domów mieszkalnych nie zostały tam w żaden sposób zabezpieczone przed hałasem - w ich pobliżu nie zaprojektowano ekranów akustycznych, przewidując jedynie rezerwę na ich budowę w bliżej niekreślonej przyszłości. Sytuacja ta negatywnie wpływa na życie i zdrowie mieszkańców Wilanowa i powoduje poważne utrudnienia w codziennym życiu" – czytamy w treści stanowiska.

Wilanowscy radni wzywają do podjęcia działań zmierzających do jak najszybszej budowy ekranów akustycznych. Stanowisko zostanie przekazane do GDDKiA, Ministerstwa Infrastruktury, wojewody mazowieckiego, marszałka województwa, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, prezydenta Warszawy, przewodniczącej Rady Warszawy oraz przewodniczącego Rady Dzielnicy Wawer.

Pisemny apel do GDDKiA o ustawienie brakujących ekranów akustycznych wystosowali w tym tygodniu również mieszkańcy Wilanowa. O jego szczegółach informowaliśmy na tvnwarszawa.pl.

Wilanów przeprowadzi analizę pomiaru hałasu

Przewodniczący Królak poinformował też w środę wieczorem, że radni pozytywnie przyjęli wniosek zarządu dzielnicy o zmiany w budżecie, dzięki którym zabezpieczone zostaną środki na przeprowadzenie analiz pomiaru hałasu w Wilanowie. "Pozwoli to, nie czekając na GDDKiA, na przeprowadzenie badań poziomu hałasu w różnych częściach dzielnicy, co da nam dodatkowe argumenty w działaniach na rzecz budowy brakujących ekranów wzdłuż POW" - zaznaczył.

Mieszkańcy Wilanowa i Wawra obawiają się, że na jakiekolwiek decyzje w sprawie montażu dodatkowych ekranów akustycznych będą musieli czekać kilka lat. Zgodnie z przepisami rok po oddaniu inwestycji do użytku zostanie wykonana tak zwana analiza porealizacyjna. W jej ramach są między innymi prowadzone pomiary hałasu. Termin na wykonanie badań będzie biegł dopiero po otwarciu ursynowskiego odcinka POW. Zgodnie z zapowiedziami GDDKiA, kierowcy pojadą tunelem w drugim kwartale 2021 roku. A to oznacza, że dopiero w połowie 2022 roku firma wybrana w drodze przetargu przez GDDKiA zacznie pracę analityczną, która potrwa co najmniej kilka miesięcy. Jeśli z analizy akustycznej wyniknie, że konieczne jest wyciszenie trasy, kolejne miesiące zajmą przetargi, projektowanie i budowa.

- W tej chwili formalnie i praktycznie nie ma możliwości, że coś zaradzimy, coś podwyższymy czy dostawimy. Musimy postępować zgodnie z procedurą. Bez analizy porealizacyjnej nie ma możliwości, żeby ktoś podjął decyzję, żeby coś zmienić. Są przewidziane miejsca, gdzie można coś podwyższyć czy dostawić, ale musi to potwierdzić analiza porealizacyjna - mówił podczas ubiegłotygodniowego posiedzenia Komisji Rozwoju Rady Dzielnicy Wawer projektant trasy Maciej Gajewski.

Podobnie wypowiadali się również przedstawiciele GDDKiA. - Polskie prawo nie pozwala podejmować takich decyzji uznaniowo, nawet gdybyśmy chcieli. Rozumiemy państwa sytuację, ale jako GDDKiA jesteśmy zobowiązani poruszać się w ramach obowiązującego prawa i tak właśnie będziemy robić – podkreśliła Anna Badyda.

Autorka/Autor:kk/ran

Źródło: tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl

Pozostałe wiadomości

Mieszkają tuż obok największej oczyszczalni ścieków, ale sami muszą korzystać z przydomowych szamb i nie wiadomo, kiedy doczekają się podłączenia do sieci kanalizacyjnej. Skarżą się na dziurawe drogi, na które wylewają się ścieki z wozów asenizacyjnych i fetor z oczyszczalni, którą nazywają "pogodynką", bo uciążliwości są największe, gdy zanosi się na deszcz.

Mieszkają obok największej oczyszczalni ścieków, sami muszą korzystać z szamb

Mieszkają obok największej oczyszczalni ścieków, sami muszą korzystać z szamb

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Zakończyło się śledztwo w sprawie tragicznego wypadku na Ursynowie. Kierująca, która śmiertelnie potrąciła pieszego na zebrze, chce dobrowolnie poddać się karze. Jej wniosek jest już w sądzie.

Śmiertelnie potrąciła pieszego, chce się dobrowolnie poddać karze

Śmiertelnie potrąciła pieszego, chce się dobrowolnie poddać karze

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na Targówku kierowca auta osobowego wjechał w rząd zaparkowanych pojazdów. Uszkodzonych zostało kilka samochodów.

Wjechał w kilka zaparkowanych aut

Wjechał w kilka zaparkowanych aut

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Policjanci z Żyrardowa (Mazowsze) eskortowali samochód z czteroletnią dziewczynką, która jechała do Warszawy na przeszczep nerki. Pomogli, bo jej mama utknęła w korku.

Czterolatka jechała na przeszczep nerki, jej mama utknęła w korku. Pomogli policjanci

Czterolatka jechała na przeszczep nerki, jej mama utknęła w korku. Pomogli policjanci

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W związku ze zbliżającą się majówką, a potem sezonem urlopowym, pojawiają się próby "oszustw na kwaterę". O co chodzi? O wpłacenie zaliczki i "zarezerwowanie" lokali, które w rzeczywistości nie istnieje. Policjanci przestrzegają oraz podpowiadają na co zwrócić uwagę, by nie dać się oszukać i nie stracić pieniędzy.

Idealna kwatera może być oszustwem. Co zrobić, by nie stracić pieniędzy

Idealna kwatera może być oszustwem. Co zrobić, by nie stracić pieniędzy

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Część chodnika wzdłuż ulicy Mokotowskiej do niedawna zajmowały samochody. Teraz piesi odzyskali całość tej przestrzeni, a kierowcy mają do dyspozycji miejsca parkingowe na jezdni. Mimo zmian ulica wciąż pozostaje dwukierunkowa.

Piesi odzyskali chodnik, samochody wróciły na ulicę

Piesi odzyskali chodnik, samochody wróciły na ulicę

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Tramwaje nie będą jeździły fragmentem Alej Jerozolimskich. Konieczna jest naprawa torowiska w jednym z najbardziej uczęszczanych skrzyżowań tramwajowych - na rondzie Czterdziestolatka - poinformowały Tramwaje Warszawskie. Prace będą się toczyły w sobotę i niedzielę, 27-28 kwietnia.

Tramwajarze na rondzie Czterdziestolatka. Weekend z utrudnieniami

Tramwajarze na rondzie Czterdziestolatka. Weekend z utrudnieniami

Źródło:
PAP

75-latkę przez kilka dni osaczali oszuści. Działali bardzo skutecznie. Kobieta była przekonana, że bierze udział w policyjnej obławie i jest świadkiem incognito. Do tego stopnia, że nie uwierzyła prawdziwym policjantom i swoim bliskim, którzy sygnał o jej dziwnym zachowaniu dostali od pracownika banku. Mimo ostrzeżeń przekazała oszustom ponad pół miliona złotych. Na jej szczęście prawdziwi policjanci działali dalej. Odzyskali prawie całą kwotę i zatrzymali trzech podejrzanych o dokonanie oszustwa metodą "na policjanta".

Ostrzegali ją policjanci i rodzina. Im nie uwierzyła, oszustom oddała pół miliona

Ostrzegali ją policjanci i rodzina. Im nie uwierzyła, oszustom oddała pół miliona

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Uczelniana Komisja Wyborcza Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego ogłosiła, że wybory rektora odbędą się 6 maja, a jedyną kandydatką jest prof. Agnieszka Cudnoch-Jędrzejewska. Urzędujący rektor prof. Zbigniew Gaciong wyraził niepokój w związku z tą decyzją.

Wybory na WUM mają się odbyć z jedną kandydatką. Obecny rektor "zaniepokojony"

Wybory na WUM mają się odbyć z jedną kandydatką. Obecny rektor "zaniepokojony"

Źródło:
PAP

Zatrzymali do kontroli kierowcę tira, który przekroczył prędkość w terenie zabudowanym. To był początek jego kłopotów. Jak się okazało, złamał zakaz prowadzenia, a ponadto nie posiadał karty zalogowanej w tachografie cyfrowym i - jak oświadczył - nigdy takiej nie miał.

Po kontroli stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

Po kontroli stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W środę, 1 maja, na ulice stolicy powrócą zabytkowe autobusy i tramwaje. Dwa brzegi Wisły połączą promy, a nad Zegrze popłynie statek Zefir.

Wyjadą zabytkowe autobusy i tramwaje. Brzegi Wisły połączą promy i wypłynie Zefir

Wyjadą zabytkowe autobusy i tramwaje. Brzegi Wisły połączą promy i wypłynie Zefir

Źródło:
PAP

Aktywistki i aktywiści związani z organizacją Ostatnie Pokolenie blokowali w piątek rano most Świętokrzyski. "To nie koniec na dzisiaj" - zapowiedzieli i słowa dotrzymali. Koło południa protestowali na skrzyżowaniu Marszałkowskiej i Królewskiej w centrum Warszawy, a po południu w Alejach Jerozolimskich. Walczą w ten sposób, jak twierdzą, o lepszy transport publiczny i zwracają uwagę na katastrofalne zmiany klimatyczne.

Przyklejali się do jezdni, blokowali ruch w centrum Warszawy

Przyklejali się do jezdni, blokowali ruch w centrum Warszawy

Aktualizacja:
Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na Kontakt 24 napisał czytelnik, który był pasażerem lotu na trasie Bukareszt-Warszawa. Z jego relacji wynika, że podczas lądowania w samolot uderzył piorun. Jak opisał, w kabinie było słychać huk i widać oślepiające światło. Rzecznik przewoźnika potwierdził zdarzenie.

"Jeden wielki huk i oślepiające światło". W lądujący samolot uderzył piorun

"Jeden wielki huk i oślepiające światło". W lądujący samolot uderzył piorun

Źródło:
Kontakt24, tvnwarszawa.pl

W piątek, 26 kwietnia, rowerzyści z Warszawskiej Masy Krytycznej oficjalnie rozpoczęli sezon pod hasłem "Wiosna wraca rowerem". W sobotę natomiast na ulice wyjadą motocykliści.

Rowerzyści już przejechali, w sobotę ruszą motocykliści

Rowerzyści już przejechali, w sobotę ruszą motocykliści

Aktualizacja:
Źródło:
tvnwarzawa.pl