Mieszkańcy mają czas na składanie projektów od 1 grudnia do 25 stycznia 2021 roku. Mają być zrealizowane w 2022 roku.
- Budżet obywatelski jest dla nas bardzo ważny, ponieważ zależy nam, aby mieszkańcy współdecydowali o Warszawie, zgłaszali swoje pomysły i zagłosowali, na co przeznaczyć ponad 93,5 milionów złotych w 2022 roku. Wierzymy, że zdecydują oni rozważnie - w poprzedniej edycji oddano ponad 100 tysięcy głosów, co pokazuje, że warszawiacy chcą współtworzyć Warszawę i wyznaczać kierunki jej rozwoju. To mieszkańcy najlepiej wiedzą, czego potrzebują, co należy zmienić lub poprawić w naszym mieście - powiedziała o tej edycji budżetu dyrektorka koordynatorka ds. przedsiębiorczości i dialogu społecznego Karolina Zdrodowska.
Hasło akcji to "Ty też możesz zmienić Warszawę". W ciągu ostatnich kilku lat miasto zrealizowało już ponad 3 tysiące projektów. W tym roku, podobnie jak w dwóch poprzednich edycjach, będzie można zgłaszać projekty dzielnicowe, dotyczące najbliższej okolicy oraz projekty ogólnomiejskie, które swoim zasięgiem obejmują całą Warszawę lub kilka dzielnic. Swój pomysł może zgłosić każdy mieszkaniec - nie trzeba być zameldowanym w mieście ani pełnoletnim.
Spotkania otwarcia
Projekt można zgłosić na dwa sposoby: przez internet – na stronie app.twojbudzet.um.warszawa.pl oraz w formie papierowej. Wypełniony formularz należy złożyć osobiście lub przesłać na adres urzędu dzielnicy właściwego ze względu na lokalizację projektu, z dopiskiem "Budżet obywatelski". Propozycję dotyczącą poziomu ogólnomiejskiego można przesłać także na adres Centrum Komunikacji Społecznej (00-412 Warszawa, ul. Kruczkowskiego 2).
Ponadto, aby dokładnie wyjaśnić warszawiakom zasady i harmonogram nowej edycji, 1 grudnia odbędą się tzw. spotkania otwarcia - w tym roku wyjątkowo, ze względu na pandemię COVID-19 - w sposób online. O godzinie 17 rozpocznie się spotkanie dotyczące poziomu ogólnomiejskiego, a o 18.30 – dotyczące projektów dzielnicowych.
"Pomoc w wypełnieniu formularza zgłoszeniowego, dopracowaniu pomysłu czy oszacowaniu kosztów jego realizacji będzie można uzyskać podczas dyżurów konsultacyjnych pracowników urzędu. Kontakty do urzędników pełniących dyżury telefoniczne i mailowe można znaleźć na stronie twojbudzet.um.warszawa.pl" - przekazał ratusz.
Weryfikacja do maja
Po zakończeniu tego etapu zgłaszania projektów każdy z nich zostanie zweryfikowany formalnie i merytorycznie - nastąpi to do 4 maja 2021 roku. Przedstawiciele urzędu sprawdzą między innymi, czy pomysł został zgłoszony w terminie, czy jest zgodny z obowiązującym prawem, możliwy do zrealizowania w ciągu jednego roku oraz czy jego koszt nie przekracza określonego limitu wartości jednego projektu.
Po etapie składania i rozpatrywania odwołań, projekty zweryfikowane pozytywnie zostaną poddane pod głosowanie mieszkańców od 15 do 30 czerwca 2021 roku. Ogłoszenie wyników miasto planuje na 15 lipca 2021 roku. "W ten sposób warszawiacy wybiorą, co powstanie w mieście w 2022 roku" - przekazał urząd.
Rekordowe głosowanie w edycji na 2021 rok
W siódmej edycji budżetu obywatelskiego zagłosowało łącznie 109 tysięcy warszawiaków. - Pobiliśmy zeszłoroczny wynik - informował na Twitterze prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Głosowanie na projekty, które zostaną zrealizowane w 2021 roku, trwało do 15 września. Spośród blisko półtora tysiąca zgłoszonych pomysłów każdy z głosujących mógł wybrać maksymalnie 15 na poziomie dzielnicowym oraz 10 na poziomie ogólnomiejskim. Kwota budżetu na 2021 rok wyniosła ponad 83 miliony złotych.
Autorka/Autor: mp/ran
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Maksymilian Chołuj