Mieszkańcy Pragi Północ i kierowcy przez nią przejeżdżający po raz kolejny muszą uzbroić się w cierpliwość. W związku z budową metra, w nocy z piątku na sobotę drogowcy zamknęli fragment ulicy Targowej. Ulica zostanie otwarta dopiero wiosną 2019 roku. Tymczasem kierowcy już znaleźli "dogodny objazd".
Wyłączony z ruchu jest jednokierunkowy fragment Targowej między Wileńską a 11 listopada. To niewielki, ale istotny odcinek, jego wyłączenie oznacza szereg zmian. Jak kierowcy radzą sobie z nowa organizacją ruchu? Niektórzy z asertywnością na granicy bezczelności, a na pewno poza granicą przepisów kodeksu drogowego. W sobotę przekonał się o tym reporter tvnwarszawa.pl, który rano odwiedził Targową.
- Ulica jest zamknięta solidnym metalowym płotem. Mimo to, zdarzają się kierowcy, którzy przejeżdżają obok nich, po ścieżce rowerowej - mówi Mateusz Szmelter.
Ścieżka jest na tyle szeroka, że auta spokojnie się na niej mieszczą. Cała sytuacja jest jednak niebezpieczna dla jej właściwych użytkowników, czyli rowerzystów i pieszych. Bo kierowcy wjeżdżają też na chodnik.
Jak właściwie objechać Targową?
Jadący od strony skrzyżowania z al. "Solidarności" muszą skręcić w Wileńską. Dalej prosto możliwy jest tylko dojazd na plac budowy i do posesji przy numerach 78, 80, 82 i 84. Z kolei na odcinku pomiędzy Ratuszową a 11 Listopada wprowadzony został ruch dwukierunkowy z możliwością skrętu z Targowej w 11 Listopada. Objechać zamknięty fragment ulicy można jadąc ulicami: Wileńska - Inżynierska; al. "Solidarności" - Jagiellońska - Ratuszowa lub al. "Solidarności" - Szwedzka. Pomiędzy Wileńską a 11 Listopada zamknięte są również: droga dla rowerów po północnej stronie ulicy Targowej i kontrapas rowerowy. Objazd dla rowerzystów został poprowadzony południową stroną jezdni (czyli tą, po której - jak zauważył nasz reporter - jeżdżą samochody).
Autobusy na objazdach
Z utrudnieniami muszą liczyć się też pasażerowie komunikacji miejskiej. Autobusy linii: 166, 169, 170, 338 oraz nocny N03 (tylko w kierunku krańca PL. HALLERA, BRÓDNO-PODGRODZIE, RONDO STARZYŃSKIEGO, NOWODWORY) skręcają z Targowej w Wileńską i dalej jadą Inżynierską. Natomiast linie nocne N14 i N64 (tylko w kierunku krańca OLESIN i CHOSZCZÓWKA / BAZYLIAŃSKA / PŁYTOWA) kursują al. "Solidarności" i ul. Jagiellońską. Zarząd Transportu Miejskiego uruchomił dwa przystanki zastępcze. Pierwszy: INŻYNIERSKA 52 - zlokalizowany na 11 Listopada, za skrzyżowaniem z Inżynierską w kierunku ronda Żaba, obowiązujący dla linii 169. I drugi: INŻYNIERSKA 56 - zlokalizowany na Inżynierskiej za skrzyżowaniem z 11 Listopada w kierunku pl. Hallera, obowiązujący dla linii: 166, 170, 338 oraz jako warunkowy dla linii N03.
Targowa będzie nieprzejezdna do 31 maja 2019 roku.
Zamknięcie jezdni ma związek z budową metra w kierunku Targówka. Budowniczowie podziemnej kolejki rozpoczną budowę szybu wydobywczego dla tarcz drążących tunele. "Tarcze Maria i Anna drążą już tunele ze stacji przy Trockiej. Gdy dotrą do stacji Dworzec Wileński i skończą drążenie tuneli trzeba będzie je wyjąć spod ziemi. Dlatego na końcu komory torów odstawczych za stacją wybudowany zostanie szyb, przez który dźwig wydobędzie tarczę na powierzchnię" - wyjaśniają urzędnicy ratusza.
Wyłączą tramwaje
Mieszkańcy okolic Targowej nie kryją jednak zaskoczenia zamknięciem arterii. Ulica była już raz nieprzejezdna (między 2011 a 2014 rokiem) w związku z budową metra w rejonie Dworca Wileńskiego. Tym razem urzędnicy deklarowali, że zamknięcia nie będzie, przynajmniej nie na tak długo.
- Zanim tarcze przebiją się do istniejącego tunelu, musimy przed nim wykonać coś w rodzaju korka z cementu. Trwałoby to jeszcze dłużej, gdyby nie udało nam się zmodyfikować projektu - wyjaśnia "Gazecie Stołecznej" Mateusz Witczyński, rzecznik wykonawcy tego odcinka metra.
Przedstawiciel Astaldi przestrzega też, że od soboty 24 czerwca fragmentem Targowej nie będą jeździły też tramwaje, które wrócą pod koniec sierpnia. Szczegóły objazdów mamy poznać na początku przyszłego tygodnia.
kw/b