Rozkopana przez budowniczych metra ulica Świętokrzyska ma zaprezentować się warszawiakom w nowej odsłonie najpóźniej w 2015 roku. Jezdnie mają być węższe, miejsca do parkowania uporządkowane, a wzdłuż chodników wyrosną szpalery drzew - wynika z koncepcji przygotowanej na zlecenie miasta. Portal tvnwarszawa.pl dotarł do wizualizacji nowej Świętokrzyskiej.
Długo oczekiwana koncepcja, nad którą pracowały pracownie Pleneria i RS ujrzała wreszcie światło dzienne. - Projekt ulicy Świętokrzyskiej pozwoli na stworzenie funkcjonalnej i przyjaznej pieszym i rowerzystom przestrzeni miejskiej poprzez układ wzajemnie powiązanych ze sobą odcinków o zróżnicowanym charakterze - tłumaczy Dariusz Malinowski z Plenerii.
Zwężanie jezdni
W dużym skrócie ograniczony ma być ruch samochodów, a ulica ma być bardziej przyjazna dla przechodniów. Jezdnia będzie zwężana stopniowo na poszczególnych odcinkach ulicy. - Według założeń po 2 pasy ruchu w każdym kierunku mają być pomiędzy rondem ONZ a Marszałkowską, a pomiędzy Marszałkowską a Nowym Światem po jednym pasie – wyjaśnia Bartosz Milczarczyk, rzecznik ratusza.
Wprowadzone mają być także dodatkowe przejścia dla pieszych. Uporządkowane ma być za to parkowanie. - Miejsca postojowe będą wyznaczone w ściśle określonych obszarach dla funkcjonalnej i niezbędnej obsługi, odpowiednio zabezpieczając przed możliwością "dzikiego" parkowania - zaznacza Malinowski.
Na chodnikach pojawią się ławki do wypoczywania i miejsce na wystawy. Wzdłuż ulicy staną szpalery drzew. Pojawią się również elementy, które mogą być wykorzystane pod kawiarnie, ogródki czy restauracje, a także na przykład punkty wystawiennicze książek zorganizowane przez pobliskie księgarnie.
Ulica będzie miała trzy charakterystyczne odcinki. - Między Tamką a Marszałkowską kulturalny. Ciągi piesze podkreślą nasadzenia alejowe. Odcinek pomiędzy Marszałkowską a Emilii Plater nazwaliśmy aleją wielkomiejską. Ostatni odcinek będzie bez nasadzeń - tłumaczy Malinowski.
Jak ma się zmienić Świętokrzyska?
Pas pieszy, droga rowerowa
- Na kompozycję ulicy składa się system węzłów i ciągów linearnych wyróżnionych m.in. rodzajem i układem nawierzchni oraz przestrzenie wnętrz urbanistycznych, w tym placów - Plac Powstańców Warszawy. W przestrzeni ulicy podkreślone zostały również osie ważniejszych obiektów zabudowy oraz wnętrz urbanistycznych - dodaje Malinowski. - Węzły, będące rejonami skrzyżowań, powiązane będą linearnymi ciągami, charakteryzującymi się stałą sekwencją stref funkcjonalno-przestrzennych: pas pieszy, drogę rowerową, pas społeczno kulturowy bądź usługowy, a także pas postojowy i techniczny uzupełniający - przekonuje.
Czy ścieżka rowerowa będzie na całej długości? - Ścieżki rowerowe będą na całej długości, zgodnie z wytycznymi miasta. Będą prowadzone w różny sposób. Na przykład ruch kołowy będzie oddzielany tzw. separatorem, żeby wskazywać użytkownikom samochodów, że to jest część pasa dla rowerów - wyjaśnia Malinowski.
Jak wynika z Wieloletniej Prognozy Finansowej, którą radni miasta mają zająć się na najbliższej sesji, Ratusz chce przeznaczyć na przebudowę Świętokrzyskiej ponad 71 mln zł. Prace miałyby rozpocząć się w 2013.
- Chcemy zakończyć przebudowę ulicy Świętokrzyskiej na przełomie lat 2014-15 – zapowiada Bartosz Milczarczyk.
O ścieżkach rowerowych
Nowa za dwa lata?
Projekt przygotowany przez Plenerię i RS zakłada też przebudowę placu Powstańców Warszawy. Zastawiony samochodami środek placu miałby zmienić się w miejsce przyjazne dla pieszych – z rzeźbami, trawnikiem i siedziskami. Czy w najbliższych latach plac także zostanie przebudowany? Na razie urzędnicy tego nie przesądzają. Jak przekonują, dużo zależy od przetargu na budowę parkingów podziemnych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Ratusz wskazał osiem potencjalnych lokalizacji (w tym plac Powstańców Warszawy), z których inwestorzy mogą wybrać maksymalnie sześć.
Tak ma wyglądać nowa Świętokrzyska
Przebudowany zostanie plac Powstańców Warszawy?
ran/par