Umowa została podpisana w czwartek. Tym samym potwierdziły się informacje, które nieoficjalnie podaliśmy już we wtorek.
Na czwartkowej konferencji prasowej pokazano też wizualizacje nowego dworca. To nie pierwsza wersja projektu i na pewno nie ostatnia. Jest to bowiem tylko wstępna koncepcja. Docelowa ma powstać we współpracy z polskimi architektami.
Za 110 mln euro
Wejście na dworzec możliwe będzie zarówno z podziemnego tunelu, jak i części naziemnej. Obok dworca zbudowane zostanie nowoczesne centrum biznesowe, składające się z siedmiu budynków biurowych. Pod nimi znajdzie się dwupoziomowy parking podziemny na tysiąc aut. Parking dla podróżnych przygotowany zostanie od strony ul. Tunelowej.
To już druga inwestycja firmy HB Reavies w Warszawie. Pierwsza to biurowiec Konstruktorska Business Center na Mokotowie.
Jak twierdzą kolejarze i inwestor, nowy dworzec powstanie do 2014 roku, a do 2017 roku kompleks biurowo – usługowy. Koszt całego przedsięwzięcia to 110 milionów euro.
Już raz próbowali
Polskie Koleje Państwowe modernizują też całą warszawską linię średnicową. Koszt jej przebudowy wraz z peronami, rozjazdami i systemem sterowania od dworca Wschodniego do Zachodniego to 1,5 miliarda złotych.
W sprawie Zachodniego, PKP negocjowało z francuską firmą Nexity. W 2008 roku podpisano wstępne porozumienie, a dworzec miał być gotowy na Euro 2012. Ostatecznie jednak nie doszło do podpisania umowy. Rozmowy zakończyły się, bo nie przyniosły konkretnych ustaleń.
A na Centralnym Service Point
Tymczasem na dworcu Centralnym, kolejarze pochwalili się nowo otwartym punktem informacyjno-usługowym tzw. service point. Na razie znajdziemy w nich Warszawską Informację Turystyczną, Zarząd Transportu Miejskiego, wypożyczalnię samochodów Express oraz punkt spółki Dworzec Polski.
fot. Dawid Krysztofiński/tvnwarszawa.pl
bf/roody
Źródło zdjęcia głównego: | Newspix