Ostry mróz daje się we znaki warszawiakom od początku roku. Szczególnie tym, którzy podróżują po stolicy komunikacją miejską. Jesienią i zimą temperatura w autobusach oraz tramwajach powinna być utrzymywana w granicach od 5 do 15 st. C.
Zarząd Transportu Miejskiego twierdzi, że regularnie sprawdza czy przewoźnicy mieszczą się w tej skali. Kontrole – prowadzone na pętlach – polegają na elektronicznym pomiarze temperatury wewnątrz pojazdu oraz sprawdzeniu nawiewu ciepłego powietrza z "kratek" nagrzewających. – Od 1 stycznia do 4 stycznia przeprowadzono 158 kontroli ogrzewania w autobusach i tramwajach – zdradza Magdalena Potocka z zespołu prasowego ZTM.
Kontrolerzy stwierdzi 7 uchybień. – To niedziałające ogrzewanie w pojazdach. Niesprawne pojazdy zostały naprawione albo wycofane z ulic – tłumaczy Potocka. W takich przypadkach na przewoźników zostają nałożone kary. – Podliczymy je za cały styczeń, w ogólnym rozliczeniu. Kontrole nadal będą przeprowadzane – zapowiada urzędniczka.
Automatyczny system
W większości pojazdów system ogrzewania uruchamia się automatycznie, gdy temperatura wewnątrz autobusu lub tramwaju spadnie poniżej 5 st. C. System wyłącza się, gdy temperatura wzrośnie do 15 stopni. W starszych pojazdach (m.in. autobusach marki Jelcz i MAN oraz tramwajach 105N) system ogrzewania jest uruchamiany w zajezdni.
Jak twierdzi ZTM w utrzymaniu odpowiedniej temperatury w pojeździe pomaga system tzw. "ciepłego" guzika. - Prowadzący pojazd nie otwiera automatycznie drzwi na przystankach. Pasażerowie otwierają je samodzielnie. Dzięki temu – jeżeli na przystankach nie ma oczekujących osób i nikt nie wysiada z pojazdu – drzwi pozostają zamknięte, ciepłe powietrze nie „ucieka” na zewnątrz, a chłodne nie dostaje się do środka – wyjaśnia Potocka.
Zgłoś, jeśli nie działa
Informacje o niesprawnym ogrzewaniu można zgłaszać za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu 19115 lub strony internetowej ZTM. W przypadku zgłoszenia przez stronę internetową należy podać czas i miejsce zdarzenia, numer linii oraz numer taborowy. Następnie informacja jest przesyłana do właściwego przewoźnika, który jest zobowiązany do wyjaśnienia sytuacji.
Jeśli pasażer – przekazując informacje o niewłaściwie działającym ogrzewaniu – poda swoje dane personalne i adresowe, jego zgłoszenie będzie traktowane jako oficjalna skarga, na którą otrzyma pisemną odpowiedź (tylko w przypadku zgłoszeń przesłanych za pośrednictwem strony internetowej ZTM).
W czasie silnych mrozów warto zwrócić uwagę na bezdomnych, którzy mogą potrzebować pomocy:
Policja apeluje o zwracanie uwagi na bezdomnych
jb/sk
Źródło zdjęcia głównego: ZTM