- Kontrole przynoszą wymierny efekt, a liczba pojazdów z niesprawną lub źle działającym systemem chodzącym zmniejsza się - informuje ZTM.
W roku 2011 sprawdzono 1427 pojazdów i odnotowano 523 uchybienia. Rok później liczba skontrolowanych wozów wzrosła do 5035, a nadzór ruchu ukarał przewoźników autobusowych za 1383 przypadki niesprawnej klimatyzacji.
Kierowca ma "ciepły guzik"
Minimalna moc chłodzenia jest ustalona w specyfikacji przetargowej i tak w przypadku przewoźników autobusowych – Miejskich Zakładów Autobusowych, Mobilisu, PKS Grodzisk Mazowiecki oraz ITS Michalczewski, temperatura wewnątrz pojazdów nie może przekroczyć 25 C. Gdy jest większa, klimatyzacja powinna włączać się automatycznie.
W tramwajach chłodzenie ma działać przez cały czas kursowania. klimatyzacji nie jest zależne od pory dnia. W pociągach SKM, podobnie jak w autobusach, temperatura wewnętrzna nie powinna przekroczyć 25 C.
Kierowcy autobusów wyposażonych w klimatyzację mają obowiązek stosowania przez całą dobę tzw. "ciepłego guzika", pozwalającego na otwieranie drzwi przez pasażerów samodzielnie. Jeśli na przystanku nie ma oczekujących i nikt nie wysiada, drzwi pozostają zamknięte i do środka nie dostaje się wtedy gorące powietrze, a schłodzone nie wydostaje się na zewnątrz.
W pojazdach, które nie są wyposażone w system chłodzenia wnętrza okna muszą zostać odblokowane, powinny zostać otwarte szyberdachy i włączone nawiewy.
lata//ec