Likwidacja ronda Krystyny Krahelskiej i brak lewoskrętu na skrzyżowaniu al. KEN i ul. Płaskowickiej – to najważniejsze zmiany, jakie w najbliższym czasie czekają mieszkańców Ursynowa w związku z budową Południowej Obwodnicy Warszawy. Początek prac już 1 marca.
Roboty obejmą odcinek od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa, wraz z budową tunelu. Ten – jak już informowaliśmy na tvnwarszawa.pl – ma liczyć 2,3 km długości, przebiegać wzdłuż ulicy Płaskowickiej, pod al. KEN i pierwszą linią metra.
W poniedziałek w urzędzie dzielnicy odbyła się konferencja prasowa, na której inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wraz z wykonawcą – firmą Astaldi przedstawili szczegóły nowej organizacji ruchu.
Likwidacja ronda, budowa nowej drogi
- Najtrudniejsze będzie pierwsze 30 dni, kiedy zaczniemy budować nową docelową organizację ruchu. W tym czasie prosimy kierowców o szczególna ostrożność – przestrzegał Mateusz Witczyński z firmy Astaldi.
Drogowcy zajmą się m.in. usuwaniem krawężników, przeniesieniem instalacji gazowych i ścieżki rowerowej. Wybudują też nową drogę tymczasową, która pozwoli kierowcom ominąć rondo im. Krystyny Krahelskiej. Te bowiem ma zostać zlikwidowane.
Ruch centrum – Kabaty w okolicy skrzyżowania KEN / Płaskowickiej będzie odbywał się w obu kierunkach po wschodniej jezdni KEN i dobudowanym odcinku drogi przy bazarku.
Poza tym, na skrzyżowaniu zlikwidowane zostaną lewoskręty. Zamiast tego drogowcy wytyczą objazdy przez ul. Cynamonową, Gandhi, Stryjeńskich i Belgradzką.
Spotkania z mieszkańcami
- Te zasady ruchu będą obowiązywały przez półtora roku. Po tym czasie znów nastąpi zmiana organizacji ruchu, bo będziemy przesuwać front robót drogowych. O tym jednak będziemy informować bezpośrednio przed zmianą – dodał Witczyński.
Marian Gołoś, dyrektor warszawskiego oddziału GDDKiA zapewnił, że spotkania z mieszkańcami będą organizowane systematycznie, przed każdym istotnym etapem budowy POW.
– Zdajemy sobie sprawę, że prowadzimy inwestycję w terenie zurbanizowanym, gdzie praktycznie na całej trasie są osiedla. Niestety, z tym muszą wiązać się pewne utrudnienia dla mieszkańców poszczególnych ulic, ale staramy się robić wszystko, by było ich jak najmniej – podkreślał.
Trzy odcinki, trzy firmy
Jak dodał, całość inwestycji obejmuję 18,5 km drogi – od węzła Puławska do węzła Lubelska. Prace zostały podzielone na trzy odcinki. Pierwszy – do węzła Przyczółkowska, w sprawie którego odbyła się poniedziałkowa konferencja.
Drugi – od węzła Przyczółkowska do węzła Wał Miedzeszyński wraz z mostem przez Wisłę będzie budował turecka firma Gulermark. I trzeci – od węzła na Wale Miedzeszyńskim do węzła Lubelska razem z budową estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym. Za ten fragment odpowiedzialny jest z kolei Warbud.
- Szacowane koszty całej inwestycji to ponad 4,6 mld zł, czyli około 250 mln zł na jeden kilometr – poinformował na konferencji Gołoś.
Na swojej stronie GDDKiA wskazuje na korzyści wynikające z funkcjonowania drogi ekspresowej S2. Jak zaznacza, nastąpi m.in. przejęcie części ruchu z istniejących dróg krajowych i wojewódzkich, usprawnione zostanie funkcjonowanie transportu dla miasta Warszawy i okolic oraz ograniczony zostanie ruch tranzytowy w mieście. GDDKiA ocenia, że zmiany wpłyną na: skrócenie czasu podroży, oszczędności na paliwie, zapewnienie komfortu jazdy, czy zmniejszenie ryzyka wypadków, a także ograniczenie emisji spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg.
Projekt realizowany jest w systemie "projektuj i buduj". Planowany termin zakończenia realizacji inwestycji to III kwartał 2020 roku.
W tym miejscu powstanie tunel na Ursynowie:
kw/PAP/b
Źródło zdjęcia głównego: UD Ursynów