Rowerzyści chcą poprawić Mokotów

Co zmienić na Mokotowie?
Co zmienić na Mokotowie?
Źródło: archiwum TVN Warszawa
Wytyczenie obustronnych pasów rowerowych, budowa parkingów i uspokojenie ruchu na lokalnych ulicach - to postulaty Warszawskiej Masy Krytycznej dotyczące zmian na Mokotowie.

Rowerowe postulaty dla dzielnicy przygotował Tomasz Przygoda z Warszawskiej Masy Krytycznej. Zebrał je w punktach i skierował do burmistrza Mokotowa.

Brak parkingów przy szkołach

Na pierwszy ogień idą parkingi. Jak przekonuje, na terenie dzielnicy brakuje wygodnych miejsc, a jedyne prawidłowo urządzone są na terenach prywatnych.

"W szczególności wskazać należy na brak takich parkingów przy szkołach i placówkach kulturalno- oświatowych" – zaznacza Przygoda.

Na liście życzeń znajdują się też zmiany na pasach rowerowych. Chodzi np. o stworzenie obustronnych pasów rowerowych na ul. Gagarina i Spacerowej.

"Wytyczenie postulowanych pasów rowerowych nie utrudni w żaden sposób ruchu samochodowego, ponieważ ulice ta na całej swojej długości są na tyle szerokie, że zachowana zostanie odpowiednia szerokość pasów ruchu przeznaczonych dla samochodów" – przekonuje rowerzysta.

Nie przeszkodzi też w parkowaniu, bo auta stawać mogą na chodnikach.

Więcej pasów

Jego zdaniem podobne rozwiązanie powinno wejść w życie na ulicy Odyńca. Dzięki temu rowerzyści nie musieliby omijać stojących w korku aut. A także na odcinku Alei Wilanowskiej, pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Wołoską a Puławską. - "Takie rozwiązanie poprawi komfort i bezpieczeństwo komunikacji rowerowej w Centralnej części Mokotowa" – twierdzi Przygoda.

I dodaje, że kolejne obustronne pasy rowerowe powinny znaleźć się na ul. Woronicza, a także na ulicy Czerniakowskiej, na której jest bardzo duże natężenie ruchu.

Wymieniona powinna być także nawierzchnia dróg rowerowych wzdłuż ul. Boboli i Wołoskiej na asfaltową.

"W obecnym stanie droga dla rowerów na ulicy Wołoskiej w stronę Ursynowa kończy się zjazdem na ulicę przed skrzyżowaniem z ulicą Racławicką, a dalszy jej ciąg zaczyna się dopiero wyjazdem z jezdni przed skrzyżowaniem z ulicą Konstruktorską. Nie jest ona również w żaden sposób połączona z drogą dla rowerów na ulicy Racławickiej" – twierdzi Przygoda.

Dwa rozwiązania

Kolejny postulat dotyczy wybudowania drogi dla rowerów na całej długości Al. Niepodległości. "To jedna z głównych ulic Mokotowa łącząca północną i południową część dzielnicy, pełni tym samym funkcje drogi głównej ruchu przyspieszonego. Jednakże mimo jej kluczowego znaczenia, nie stanowi ona wygodnego i bezpiecznego rozwiązania dla transportu rowerowego" – argumentuje Przygoda.

Z kolei stworzenie obustronnych pasów rowerowych, albo wydzielonej drogi rowerowej kosztem jednego z istniejących pasów ruchu proponuje na ulicy Puławskiej. "Choć to drugie rozwiązanie wydawać się może obecnie kontrowersyjne, może okazać się ono słuszne w związku z ograniczaniem ruchu samochodowego w Śródmieściu w dłuższej perspektywie czasu. Odnośnie zaś pierwszego z postulowanych rozwiązań stwierdzić należy, że ewentualne ograniczenie szerokości obecnych pasów ruchu dla samochodów nie wpłynie w sposób wyraźny na ich przepustowość" – analizuje Przygoda.

Zbierają podpisy

Na deser zostawia uspokojenie ruchu na lokalnych ulicach. "Stwierdzić należy, że na obszarze dzielnicy Mokotów rozwiązanie takie nadaje się do zastosowania na większości obecnych i planowanych ulic niepełniących funkcji głównych i zbiorczych. Jako metodę realizacji wskazanego celu zaleca się oprócz właściwych znaków (strefa tempo 30) stosowanie progów spowalniających, śluz rowerowych, dopuszczenie ruchu rowerowego pod prąd, jak również uporządkowanie parkowania samochodów" – wylicza Przygoda.

Każdy, kto popiera te postulaty może podpisać się również pod petycją do władz Mokotowa.

TU ZNAJDZIESZ PETYCJĘ

ran/roody

Czytaj także: