Stołeczny ratusz przeznaczy 130 mln złotych w ciągu dwóch lat na rozbudowę infrastruktury rowerowej. Powstanie za to m.in. trasa wzdłuż ul. Żwirki i Wigury oraz kładka pod mostem Łazienkowskim. A na początku 2017 r. miasto chce uruchomić całkiem nowy system wypożyczalni rowerów.
Według ratusza, w 2016 r. ma zostać wyremontowanych i wybudowanych 80 km tras rowerowych, z czego ponad 40 km będą stanowiły projekty z budżetu obywatelskiego. Nowe ścieżki powstaną m.in. wzdłuż ul. Połczyńskiej, Wolskiej i Kasprzaka (łącznie 5,3 km), ul. Żwirki i Wigury (4,2 km) i ul. Jagiellońskiej (2,5 km). Remont przejdą trasy na al. Komisji Edukacji Narodowej, ul. Słomińskiego i Podzamczu.Na rok 2017 zaplanowano budowę kolejnych 55 km tras rowerowych, w tym kładki rowerowej pod odbudowanym mostem Łazienkowskim oraz drogi wzdłuż ul. Puławskiej (od granic miasta do ul. Domaniewskiej, a także ścieżek na al. Waszyngtona, Okopowej i Towarowej oraz wzdłuż al. Jana Pawła II.
376 kilometrów dróg
Na poniedziałkowej konferencji w ratuszu podsumowano także inwestycje zrealizowane w 2015 r. Powstało ponad 50 km nowych tras dla rowerzystów, wyremontowano siedem km tras, kolejnych 13 km jest w budowie.- W tej chwili dysponujemy 457 km infrastruktury rowerowej, w tym 376 km to są drogi dla rowerów, 56 km - ciągi pieszo-rowerowe i 34 km to są pasy i kontrapasy rowerowe - powiedział wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz.Ponadto już 57 proc. tras rowerowych ma nawierzchnię asfaltową, a nie np. z kostki.
Nowe Veturilo
Duże zmiany nastąpią na początku 2017 r. To właśnie wtedy miasto chce uruchomić nowy system wypożyczalni miejskich rowerów Veturilo. Niezależnie od tego, kto będzie operatorem, zachowana zostanie dotychczasowa nazwa, a użytkownicy "z automatu" przejdą do nowego systemu.Umowa z obecnym operatorem, firmą Nextbike Polska, obowiązuje do końca listopada 2016 r. Wraz ze zmianą miasto chce zmodernizować system oraz uwzględnić uwagi mieszkańców. W tym celu prowadzi konsultacje społeczne.W grudniu miasto chce zakończyć prace nad koncepcją nowego systemu, a w pierwszym kwartale 2016 r. ogłosić przetarg na nowego operatora, rozstrzygnąć go w drugim kwartale, a w czwartym - wymienić całą infrastrukturę tak, by nowy system wystartował w pierwszym kwartale 2017 r.
O planach dla Veturilo
Co się zmieni? - Przede wszystkim chcielibyśmy, żeby rowerów było więcej, chcielibyśmy, żeby użytkownicy mogli korzystać z aplikacji i nie trzeba było wypożyczać rowerów wyłącznie przez terminal - powiedział dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski.Dodał, że mieszkańcy zgłosili szereg innych pomysłów, m.in. wprowadzenie rowerów elektrycznych, zastąpienie łańcuchów wałem napędowym, wyposażenie stacji w pompki czy zwiększenie liczby tandemów do 1 proc. wszystkich rowerów.Puchalski dodał, że miasto ma cztery warianty rozwoju systemu. Pierwszy nie przewiduje zwiększenia liczby stacji i rowerów, tylko przeniesienie 11 wytypowanych "nieefektywnych" stacji. Najbardziej ambitny i rozwojowy wariant zakłada, że system składałby się z 335 stacji i 4,5 tys. rowerów.- O tym, który zostanie wybrany, zdecydują kwestie finansowe. Koszt waha się od 20 do 80 mln zł - dodał Puchalski.
Ponad 6 milionów wypożyczeń
Obecnie Veturilo to 3039 rowerów, 204 stacje i ponad 346 tys. aktywnych użytkowników. W sezonie 2015 r. rowery były wypożyczane 1 mln 975 tys. (3,7 proc. wzrost w porównaniu do poprzedniego sezonu) a do grona użytkowników dołączyło ponad 82 tys. Łącznie od startu systemu w 2012 r. miejskie rowery wypożyczano ponad 6 mln 069 tys. razy.Podstawowym założeniem systemu Veturilo jest uzupełnienie komunikacji publicznej w centralnym obszarze miasta.
Podsumowanie Veturilo
PAP/ran/r