Ratusz: Przyczyną zalania tunelu usterka, nie błąd ludzki

Woda w tunelu Wisłostrady
Woda w tunelu Wisłostrady
Źródło: Lech amrcinczak /tvnwarszawa.pl

Władze miasta opublikowały raport o przyczynach zalania tunelu Wisłostrady. Według ratusza, woda pojawiła się przez "usterkę, a nie błąd ludzki". W związku z tym, przywrócony do pełnienia obowiązków został zastępca dyrektora ZDM – Michał Trzciński.

Przypomnijmy: w niedzielę 23 czerwca zalana została część jezdni tunelu Wisłostrady. Tunelu, który został otwarty zaledwie kilka godzin wcześniej po 10 miesiącach od awarii, do której doszło na budowanej na Powiślu stacji centralnego odcinka II linii metra.

Uszkodzenie czynnika pomiarowego

Co było przyczyną zalania? W poniedziałek prezydent miasta twierdziła, że prawdopodobnie chodzi o problem z jednym z czujników. W raporcie służb miejskich dla Prezydent Warszawy ukazującym zakres i czas działań podjętych w celu usunięcia przyczyn i skutków zalania jest to potwierdzone.

"Serwisująca tunel firma Siemens w przedłożonej informacji wskazuje jako przyczynę awarii uszkodzenie czujnika pomiarowego odpowiedzialnego za monitorowanie stanu Wisły. Wytworzone wówczas ciśnienie dynamiczne w rurociągu odpływowym spowodowało uszkodzenie sondy pomiarowej, co skutkowało wskazaniem błędnego pomiaru poziomu Wisły i w konsekwencji zadziałanie systemu automatycznego zamykającego zasuwy zapobiegające przedostaniu się wody z Wisły do tunelu"– czytamy w piśmie.

Dodatkowe sondy

Zarząd Dróg Miejskich zleci operatorowi tunelu firmie Siemens montaż dwóch dodatkowych sond pomiarowych. Radar linowy oraz czujnik radarowy (zlokalizowany na moście) mają poprawić sterowanie zasuwami powodziowymi. Ma być także zamontowany dodatkowy system automatycznego powiadamiania o działaniu systemu.

"W przypadku wydania ostrzeżenia burzowego przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej o możliwości wystąpienia intensywnych opadów deszczu na terenie m.st. Warszawy, Zarząd Dróg Miejskich skieruje swojego pracownika do tunelu Wisłostrady w celu monitorowania działania systemów sterowania tunelem oraz stanu jego przejezdności" – czytamy dalej.

Trzciński przywrócony

Wszystkie służby mają szybciej raportować Służbie Dyżurnej Centrum Zarządzania Kryzysowego o podjętych czynnościach.

Do swoich obowiązków wraca też zawieszony tuż po zalaniu wicedyrektor ZDM. "W związku z tym, że przyczyną zdarzenia była usterka o charakterze technicznym, a nie błąd ludzki, decyzją Pani Prezydent przywrócony do pełnienia obowiązków został zastępca dyrektora ZDM – Michał Trzciński" – informuje Ratusz. Trzciński jest odpowiedzialny między innymi za konserwację tunelu Wisłostrady.

WYKAZ DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W TUNELU:

I ETAP – INFORMACJA - przyjęcie oraz przekazanie informacji do właściwych służb

godz. 14.46 Pogotowie Policji informuje Służbę Dyżurną Centrum Zarządzania Kryzysowego (SDCZK) o zalaniu prawego pasa ruchu tunelu w kierunku Żoliborza,

godz. 14.46 SDCZK przekazuje informację do Pogotowia Drogowego Zarządu Dróg Miejskich,

godz. 14.54 Zarząd Dróg Miejskich przekazuje zgłoszenie do Firmy Siemens (wybranego w przetargu operatora odpowiedzialnego za utrzymanie i eksploatację systemów sterowania odwodnieniem tunelu),

godz. 14.57 SDCZK przekazuje informację o zdarzeniu do Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji,

godz. 15.00 Firma Siemens powiadamia swoich pracowników serwisu

godz. 15.12 SDCZK zwraca się z zapytaniem do Zarządu Dróg Miejskich i Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji o podjętych działaniach,

godz. 15.12 Służba Dyżurna Centrum Zarządzania Kryzysowego ponownie informuje Zarząd Dróg Miejskich i MPWiK o powyższym zgłoszeniu,

godz. 15.12 wyjazd Służby Dyżurnej Centrum Zarządzania Kryzysowego na miejsce zdarzenia,

II ETAP – REAKCJA – podjęcie działań zabezpieczających oraz prac nad ustaleniem przyczyny

godz. 15.15 Policja (z miejsca zdarzenia) informuje, że przyczyną zalewania tunelu jest wybijająca woda ze studzienek, zlokalizowanych przy wyjeździe z tunelu w kierunku Żoliborza, zabezpieczenie zalanych pasów ruchu.

godz. 15.15 pracownicy działający na zlecenie firmy Siemens na miejscu zdarzenia,

godz. 15.20 serwisanci Siemens rozpoczynają sprawdzenie działania systemu odwodnienia tunelu począwszy od pomieszczeń technicznych w tunelu i kolejno działanie każdej z 24 pomp zlokalizowanych w tunelu.

ok. godz. 15.20 podjęto decyzję o skierowaniu jednostek Państwowej Straży Pożarnej,

godz. 15.25 SDCZK poinformowała, że ruch kołowy w tunel w kier. Mokotowa odbywa się bez utrudnień, ruch w kier. Żoliborza jest spowolniony, odbywa się jednym pasem. PSP i Pogotowie Drogowe Zarządu Dróg Miejskich prowadzą działania, mające na celu usunięcie przyczyn zalewiska,

III ETAP – ROZWIĄZANIE PROBLEMU

ok. godz. 15.30 Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej podjęła działania, polegające na przepompowywaniu wody z tunelu do studzienki, wskazanej przez pracowników firmy Siemens,

godz. 15.50 ręczne otwarcie zasuwy wodnej i odblokowanie odpływu wody,

godz. 16.00 rozpoczęcie działań w celu przywrócenia ruchu na zablokowanych pasach

godz. 16.25 SDCZK informuje, że woda z tunelu została usunięta, ruch w obydwu kierunkach odbywa się bez utrudnień.

WODA W TUNELU WISŁOSTRADY:

Woda w tunelu Wisłostrady

PONIEDZIAŁKOWA KONFERENCJA PREZYDENT:

Trwa analizowanie przyczyn

ran/par

Czytaj także: