Wiatę zaprezentował zastępca Prezydenta Warszawy Jacek Wojciechowicz oraz prezes firmy AMS SA, która budować będzie przystanki - Marek Kuzaka.
– To przełomowy moment dla naszego miasta. W przestrzeni pojawi się aż 1580 nowoczesnych i estetycznych mebli miejskich, wzrośnie również komfort osób korzystających z komunikacji miejskiej - mówił Wojciechowicz.
Wiata jest wyposażona w szklany dach, który ma być odporny na czynniki atmosferyczne, a jednocześnie latem ma chronić przez intensywnym słońcem. Wiata utrzymana jest w szarej kolorystyce, z czerwonym obramowaniem frontu. Fioletem została zapisana nazwa przystanku. Nie zabrakło rozkładów jazdy i mapki ze schematem linii autobusowych. Ponadto na przystanku pasażerowie będą mogli bezpłatnie skorzystać z bezprzewodowego internetu.
Trzy typy wiat
Zgodnie z umową w ciągu trzech lat ma powstać 1580 nowoczesnych przystanków.
Przewidziano trzy rodzaje zadaszeń w zależności gdzie staną wiaty. Projekt wyłoniony został w konkursie organizowanym przez miasto w 2006 roku. Jak zapowiada ratusz wiaty konkursowe staną w najbardziej reprezentacyjnych i ważnych komunikacyjnie lokalizacjach. Inny typ montowany będzie na obszarach objętych nadzorem konserwatorskim. Natomiast praktyczne i uniwersalne wiaty seryjne - w pozostałej części miasta, w centrach dzielnic oraz przy głównych ciągach komunikacyjnych poza ścisłym centrum.
4 lata od konkursu
Sprawa sięga 2010 roku, kiedy to miasto ogłosiło, że szuka firmy, która wykonałaby i eksploatowała wiaty przystankowe. Zgodnie z założeniami zwycięzca miał wykonać wiaty na własny koszt, miał mu się on zwrócić z wynajmowania powierzchni reklamowych na wiatach.
Umowa z firmą AMS została podpisana w grudniu 2013 roku. – Wszystko realizowane jest zgodnie z harmonogramem. Trwały uzgodnienia, a i same wiaty musiały zostać wyprodukowane. Teraz zaczyna się dostarczanie i montaż – mówi Bartosz Milczarczyk, rzecznik stołecznego ratusza. - Odsłonięcie wiaty przed zbliżającymi się wyborami jest czysto przypadkowe - dodaje.
Interaktywny przystanek
Wszystkie wiaty zostaną wyposażone w technologię Near Field Communication oraz kody QR. Dzięki bramce gateams.com, pasażerowie będą mogli zaplanować podróż, czy sprawdzić informacje o Warszawie. W wiatach konkursowych i konserwatorskich dostępne będzie również Free WiFi.
Główne zdjęcie Tomasz Gzell/PAP
PAP,wp/ran