Przebudowa w oku kamery. Wkrótce połączenie Łazienkowskiego

Budowa mostu w skrócie
Źródło: PORR Polska Infrastructure
Z wody i powietrza, na zewnątrz mostu i od jego środka. Kamera towarzyszyła budowniczym w trakcie prac na remontowanej przeprawie. - W 1,5 minuty pokazaliśmy ostatnie nasuwanie na Łazienkowskim - informuje rzecznik wykonawcy. Pierwsi kierowcy na most mają wjechać pod koniec października.

Obecnie już tylko 30 centymetrów brakuje do połączenia przeprawy. Pomiędzy lewobrzeżną a nasuwaną od strony Saskiej Kępy częścią pozostała tylko szczelina technologiczna.

Jak informuje Mateusz Gdowski, rzecznik PORR Polska Infastructure, jeszcze w tym tygodniu, most zostanie połączona w całość. - Najprawdopodobniej w środę lub w czwartek - dodaje.

Kiedy pojadą pierwsze samochody? - Chcielibyśmy przejezdność mostu uzyskać pod koniec października - zapewnia rzecznik.

Metoda nasuwania

Remont mostu Łazienkowskiego jest wykonywany metodą nasuwania. Najpierw obniżone zostały fragmenty przeprawy po obu stronach Wisły. Na nich powstały stanowiska do nasuwania, gdzie przyjeżdżały nowe elementy konstrukcji mostu i były montowane. Następnie, najpierw od strony centrum miasta, nowa konstrukcja została dosunięta do starej i zespawana. Następny etap to właśnie nasuwanie konstrukcji w stronę środka Wisły.

Wcześniej, aby zrobić miejsce dla wypychanych fragmentów, most został przecięty w połowie i wykonawcy remontu odcięli ok. 30 metrów starego mostu, po 15 metrów w każdą stronę. Niepotrzebne elementy są cięte na mniejsze kawałki, podawane na barkę i wywożone.

Most, zgodnie z kontraktem, ma uzyskać przejezdność do końca października, ale całość odbudowy ma się zakończyć do 30 września 2016 r. Przy okazji remontu mostu ma na nim powstać w przyszłym roku ścieżka rowerowa. Jej wykonanie będzie objęte oddzielnym przetargiem.

Most w ogniu

Do pożaru mostu doszło 14 lutego. Ogień był gaszony przez 12 godzin. Temperatura miejscami sięgała 1000 stopni Celsjusza. Obecnie jest wyłączony z ruchu, co powoduje utrudnienia komunikacyjne w stolicy. Mostem jeździło ponad 100 tys. pojazdów na dobę. Po ekspertyzie zdecydowano, że najlepszym rozwiązaniem będzie wymiana jego konstrukcji.

Remont przeprawy wykonuje firma PORR Polska Infrastructure (kiedyś Bilfinger Infrastructure) i Przedsiębiorstwo Usług Technicznych "Intercor".

Nadal trwa śledztwo dotyczące przyczyn pożaru. Prokurator otrzymał opinię biegłego w tej sprawie. - Ekspertyza nie wskazuje na podpalenie, ale jej wnioski nie oznaczają jeszcze wykluczenia takiej hipotezy - poinformowała Prokuratura Okręgowa Warszawa-Praga.

su/sk

Czytaj także: