Cisza przed burzą - tak zapowiada się 2016 rok na budowach stołecznych dróg. Urzędnicy i wykonawcy będą projektować i przygotowywać się do inwestycji, które na dobre rozpoczną się dopiero w 2017.
Południowa Obwodnica Warszawy, Marynarska oraz Marsa i Żołnierska to trzy największe inwestycje drogowe, które zaczną się w nadchodzącym roku. Dla każdej z nich ten początek oznacza jednak co innego.
POW: przedsmak kłopotów
Dokończenie warszawskiego odcinka trasy S2 to bez wątpienia największa inwestycja drogowa planowana w najbliższych latach. Trasa ma być gotowa w 2020 roku - tak wynika z umów z wykonawcami wybranymi pod koniec tego roku. Wszyscy trzej pracują w trybie zaprojektuj i wybuduj. W tym roku POW będzie więc rozwijać się głównie na ekranach komputerów - jeśli nawet zaczną się jakieś przygotowania "w terenie", to jeszcze nie będą uciążliwe dla mieszkańców.
Przy okazji tej inwestycji realizowane będą inne, mocno z nią powiązane - w 2016 roku ma być gotowy projekt przebudowy Wału Miedzeszyńskiego od Traktu Lubelskiego do węzła z POW. Ulica ma zostać poszerzona do dwóch jezdni o dwóch pasach ruchu. Same prace będą skoordynowane z budową obwodnicy.
Marsa - Żołnierska: budują pół trasy
POW, gdy już powstanie, odciąża m.in. wjazd do miasta z południowego wschodu. W tym rejonie pewnej poprawy można oczekiwać jednak wcześniej, bo już w 2018 roku. Wtedy prawdopodobnie kierowcy pojadą bowiem długą estakadą łączącą ulicę Marsa i Żołnierską, przechodzącą także przez skrzyżowania z ul. Chełmżyńską i Okularową. Jedną, bo na budowę drugie wciąż nie ma szans - drogowcy nie dogadali się z Instytutem Prymasowskim w sprawie wykupu działki na której stać miały filary. To bardzo zła wiadomość - w tej relacji tworzą się ogromne korki, a estakada miała je rozładować.
Przy okazji powstaną za to dwa nowe, wewnętrzne wiadukty Marsa nad torami kolejowymi . Przebudowana będzie też Żołnierska wraz wiaduktami, a na odcinku Żołnierskiej od Strażackiej do granic miasta drogowcy chcą zlikwidować "wąskie gardło" i dobudować drugą jezdnię.
Warta 155 milionów umowa z czeskim Metrostavem, który zasłynął ekspresową realizacją mostu Grota-Roweckiego ma być podpisana na początku roku. Termin to 26 miesięcy.
CZYTAJ WIĘCEJ O TEJ INWESTYCJI
Marynarska: estakada przez Mordor
Dużych utrudnień - po raz kolejny - muszą spodziewać się pracujący na biurowym Służewcu. W przyszłym roku drogowcy planują podpisać umowę z wykonawcą (najtańszą ofertę złożył Intercor - ok. 49 mln złotych) na przebudowę ulicy Marynarskiej od ul. Rzymowskiego do węzła Marynarska. Pierwsze prace mają się rozpocząć jeszcze w tym roku.
W ramach inwestycji ulica zostanie poszerzona do trzech pasów. W ciągu ulicy Postępu powstanie wiadukt, a w rejonie ulicy Wynalazek wybudowana zostanie kładka. Drogowcy przebudują też linię tramwajową od skrzyżowania z ul. Rzymowskiego do nowej pętli przy ul. Suwak (przesuną bliżej budynków). Po zakończeniu prac ruch na ulicy będzie bezkolizyjny - na skrzyżowaniach z ul. Wynalazek i Postępu zlikwidowane zostaną skręty w lewo.
Prace wraz z aktualizacją projektu mają potrwać 26 miesięcy.
CZYTAJ WIĘCEJ O TEJ INWESTYCJI
Trwa budowa Trasy Świętokrzyskiej...
Ważną, rozpoczętą inwestycją, która będzie trwała przez cały 2016 rok jest odcinek Trasy Świętokrzyskiej od Dworca Wschodniego do Zabranieckiej. Prace rozpoczęły się w maju 2015 roku i potrwają do września 2017 roku (28 miesięcy).
Trasa połączy Wybrzeże Szczecińskie z Zabraniecką. Ułatwi dojazd mieszkańcom Szmulowizny oraz Targówka do centrum miasta. Gotowy jest odcinek od Wybrzeża Szczecińskiego do Zamoyskiego. ZMID czela na zgodę na budowę krótkiego odcinka od Zamoyskiego do Targowej. Trwa też aktualizacja dokumentacji odcinka od Targowej do Kijowskiej.
... i tunelu w Międzylesiu
Wciąż budowany jest tunel w Międzylesiu (ciąg ulic Zwoleńskiej i Żegańskiej). Jak informują drogowcy, inwestycja ma się zakończyć we wrześniu 2016 roku, a pod koniec listopada ma być udostępniona kierowcom.
W połowie roku mają zakończyć się prace przy przejściu podziemnym pod ul. Cyrulików. Początkowo drogowcy informowali, że inwestycja zakończy się w 2015. – W związku z tym, że inwestycja realizowana jest w ramach "projektuj i buduj", na etapie projektowania pewne procedury się przedłużyły – wyjaśnia Małgorzata Gajewska, rzeczniczka ZMID.
Na wiosnę mają zakończyć się prace w al. Dzieci Polskich. Wybudowany odcinek (od ul. Kociszewskich do granicy z dzielnicą Wesoła) połączy dzielnice Wawer i Wesoła i umożliwi uruchomienie komunikacji autobusowej w ciągu ulic: Graniczna - Nowoborkowska - al. Dzieci Polskich. W kwietniu 2016 roku ma zostać przebudowane skrzyżowanie ulic Chełmżyńskiej i Strażackiej. Drogowcy, koło przejazdu kolejowego, budują rondo.
Ogłaszają, wyłaniają...
Na tym koniec dużych inwestycji drogowych, ale nie koniec planów. W 2016 roku ogłoszonych i rozstrzygniętych ma być sporo przetargów.
Nie w 2015, jak planowano, a właśnie w 2016 drogowcy ogłoszą przetarg na budowę ulicy Czerniakowskiej bis. Wybudują dwujezdniową ulicę łączącą ul. Czerniakowską przez ul. Nehru z ul. Wolicką. W pasie dzielącym jezdnie powstanie rezerwa na tory tramwajowe. Prace mają zakończyć się w 2017 roku.
Rok potrwają prace przy budowie ul. Gandhi. W 2016 roku ZMID ma zamiar ogłosić i wyłonić wykonawcę inwestycji. W przyszłości ulicą będzie można dojechać do Południowej Obwodnicy Warszawy. Będzie ona służyć także jako dojazd do Szpitala Południowego.
W 2016 roku ZMID wyłoni wykonawcę przebudowy ul. Głębockiej. - Rozpoczęcie prac zależy, od tego, kiedy umowa zostanie podpisana. Wyłoniona firma będzie miał około 10 miesięcy na przeprowadzenie prac – mówi Małgorzata Gajewska, rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych.
Drogowcy chcą też ogłosić przetarg na przebudowę ul. Łodygowej. Na razie nie maja jednak decyzji środowiskowej. – Nie wiadomo więc, kiedy prace będą mogły się rozpocząć – mówi Gajewska. ZMID zakłada jednak, że jeszcze w tym roku, chociaż na pewno główne prace dopiero w 2017. Ulica na prawie dwukilometrowym odcinku będzie poszerzona do dwóch pasów ruchu w obie strony.
... i projektują
ZMID przygotowuje też projekty innych ważnych inwestycji, które mogą powodować spore utrudnienia w ruchu.
W 2016 roku ma wyłonić wykonawcę na projekt obwodnicy śródmiejskiej od ronda Wiatraczna do ul. Radzymińskiej. Projekt zakłada budowę arterii, która tunelem pod rondem Wiatraczna przechodzić będzie po śladzie obecnej ulicy Wiatracznej i dalej, nad torami kolejowymi, do Zabranieckiej i Radzymińskiej. Docelowo obwodnica poprowadzona zostanie do ronda Żaba. Prace przy projekcie miały potrwać 2,5 roku (30 miesięcy), ale wykonawcy, którzy złożyli oferty, skrócili to o 4 miesiące. W sumie w przetargu wzięło udział siedem firm. Najtańszą ofertę złożyły Mosty Katowice - około 6,9 mln złotych.
W 2016 roku ZMID ma ogłosić przetarg na projekt przebudowy skrzyżowania ulic Grójeckiej, Harfowej i Racławickiej. - Dzięki pracom na skrzyżowaniu ma poprawić się bezpieczeństwo. Ułatwiony ma być wyjazd z podporządkowanej ul. Harfowej na ul. Grójecką - mówi Gajewska.
Prace toczyć się będą także przy projekcie przebudowy ul. Grzybowskiej - od al. Jana Pawła II do ul. Siedmiogrodzkiej (rejon skrzyżowania z ul. Karolkową). Umowa z wykonawcą podpisana została w czerwcu 2015 roku. Na wykonanie projektu ma 18 miesięcy.
22 miesięcy trwa projektowanie fragmentu ul. Ciszewskiego od Kiedacza do Rzeczypospolitej. Dzięki niemu sąsiadujące ze sobą dzielnice Ursynów i Wilanów zyskają połączenie, które jest na wagę złota. Umowa na projekt została popisana we wrześniu 2015, więc projektowanie potrwa do lipca 2017.
W 2016 trwać będą także prace przy projekcie przebudowy Traktu Lubelskiego od Zwoleńskiej do Borowieckiej. Umowa podpisana została we wrześniu 2015. Wyłoniony wykonawca ma na wykonanie projektu 15 miesięcy.
W 2016 roku zakończą się także prace przy projekcie przebudowy Wybrzeża Helskiego. Początkowy pomysł nie spodobał się mieszkańcom. Nazwali inwestycję "drugą Wisłostradą" przez zwiększenie liczby pasów. Drogowcy odeszli jednak od tego pomysłu i zapewniają, że ma być bardziej przyjazna pieszym i rowerzystom.
Do poważnych prac szykuje się także ZMID na Trasie Łazienkowskiej. Tak, kierowcy znowu będą musieli liczyć się ze sporymi utrudnieniami. Tym razem drogowcy zajmą się odbudową od podstaw wiaduktów przy Agrykoli. W 2016 roku ZMID planuje ogłosić przetarg na projekt oraz budowę. Czy uda się wyłonionemu wykonawcy wykonać projekt i rozpocząć prace jeszcze w tym samym roku, nie wiadomo.
Awantura o most
Jak bumerang w 2015 roku powrócił pomysł budowy mostu Krasińskiego wraz z trasą, która docelowo ma połączyć Żoliborz (plac Wilsona) z Targówkiem (ul. Matki Teresy z Kalkuty). Do 31 lipca 2016 roku Mosty Katowice pracować mają przy aktualizacji istniejącego projektu. Inwestycja, nie podoba się jednak mieszkańcom Żoliborza. Nie zgadzają się oni na wariant przedstawiony przez drogowców. Uważają, że nowy most na Targówku problemów komunikacyjnych nie rozwiąże, a na Żoliborzu je pogłębi - zwiększy ruch, spaliny i korki. Mieszkańcy Targówka są odmiennego zdania. Obecnie trwają spotkanie w ramach tzw. okrągłego stołu w sprawie budowy przeprawy.
Kiedy ruszą prace? - Na 2016 rok nie mamy zarezerwowanych pieniędzy, jesteśmy gotowi ruszyć w 2017 rok, ale jeszcze wszystko zależy od tego co postanowi Rada Warszawy - mówi Gajewska.
CZYTAJ WIĘCEJ O SPORNEJ INWESTYCJI
Przebudowa Narutowicza
ZMID w 2016 roku chce ogłosić także przetarg na projekt przebudowy pl. Narutowicza.
O przebudowie placu Narutowicza mówi się od lat. Jak pisaliśmy w sierpniu 2015 roku, Rada Warszawy przeznaczyła 25 milionów na rewitalizację tego miejsca. Nowy mamy zobaczyć w 2018 roku, ale jego ostateczny wygląd jeszcze nie jest znany. Trwają prace nad ostateczną koncepcją.
Wstępnie mówi się o wyprostowaniu ul. Grójeckiej i zlikwidowaniu lub ograniczeniu pętli tramwajowej.
CZYTAJ WIĘCEJ O PLANACH PRZEBUDOWY PL. NARUTOWICZA
Ciąg dalszy nastąpi
W 2016 roku będą ważyć się losy także innego fragmentu obwodnicy Warszawy - wschodniej jej części czyli trasy S17. Drogowcy mają nadzieję, że w 2016 roku wydana zostanie decyzja środowiskowa, która jest kluczowym dokumentem dla rozpoczęcia inwestycji. Jak pisaliśmy, WOW nie ma jednak szczęścia po pierwsze co do przebiegu trasy, a także do rządzących w Polsce władz.
- Jeśli otrzymamy decyzję środowiskową, 2016 rok będzie czasem przygotowania przetargu na inwestycję - mówi Krynicki. Z budową WOW drogowcy do 2020 roku raczej nie zdążą, chociaż poprzedni rząd zapewniał, że do tego czasu domknie się warszawski ring.
WOW to droga ekspresowa S17, która od wschodu zamknie ring warszawskiej obwodnicy. Łączyć się będzie z Południową Obwodnicą Warszawy (węzeł Lubelska) oraz z trasą S8 - obwodnicą Marek (węzeł Drewnica).
Czytaj też o planach Zarządu Dróg Miejskich.
W ramach Południowej Obwodnicy Warszawy powstanie tunel pod Ursynowem:
Zbudują tunel pod Ursynowem
su/r
Źródło zdjęcia głównego: targeo.pl