Centralny Port Komunikacyjny może za kilka lat stać się centrum biznesowym i komunikacyjnym Polski - powiedział w poniedziałek premier Mateusz Morawiecki na dworcu Łódź Fabryczna.
- Głęboko wierzę, że Polska jest i może być takim wyraźnym centrum, sercem Europy pod wieloma względami, gospodarczym, transportowym, a Centralny Port Komunikacyjny może być za kilka lat sercem biznesowym, sercem komunikacyjnym Polski. Jest to znakomita lokalizacja, która jest do tego predystynowana pod wieloma względami - powiedział szef rządu.
Dodał, że budowa CPK to wielka szansa rozwojowa Polski "szansa nie tylko na przełamanie wiekowych zapóźnień, ale szansa na rozwój na miarę XXI wieku".
- Dzisiaj po kilku latach analiz przystępujemy do realizacji bardzo konkretnych planów. Nazywamy je na roboczo rozwinięciem linii - jednego centrum, jednego hubu - Centralny Port Komunikacyjny i dziesięć szprych, czyli takich arterii kolejowych odchodzących od tego Centralnego Portu Komunikacyjnego - powiedział premier.
Centralny Port Komunikacyjny
Jak zaznaczył szef rządu, CPK ma być nowoczesnym oknem na świat, jak kiedyś port w Gdyni. Dodał, że bez takich hubów komunikacyjnych nie ma szybkiego rozwoju gospodarczego. Według Morawieckiego budując CPK, jednocześnie "tworzymy podwaliny pod właściwy rozwój w całym środkowoeuropejskim układzie państw". Szef rządu przypomniał inicjatywę Trójmorza. Jego zdaniem CPK będzie jednym z głównych rozwiązań logistycznych dla krajów, które je tworzą. - A przynajmniej dla kilku państw nas otaczających - powiedział. Morawiecki poinformował, że za kilka lat z Warszawy do Katowic i Krakowa pociągi pojadą 250 kilometrów na godzinę. - To pierwsze konkretne rozwiązania układu komunikacyjnego, który tworzymy - dodał.
Program kolejowy
Rząd przyjął w poniedziałek wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Opracowanie to ma umożliwić między innymi sprawniejszą realizację inwestycji kolejowych w ramach planowanej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Według Kancelarii Prezesa Rady Ministrów program kolejowy "to zniesienie wykluczenia komunikacyjnego regionów. Dostępność komunikacyjna jest wyznacznikiem rozwoju danego państwa, tymczasem w Polsce wiele miejscowości utraciło po 1989 roku połączenia kolejowe i autobusowe z resztą kraju". Wskazano przy tym na poprawę dostępności całego kraju, a nie tylko głównych aglomeracji. "Budowa CPK i linii kolejowych oznacza, że mieszkańcy wielu miast poniżej 100 tysięcy mieszkańców uzyskają dostęp do komunikacji kolejowej, której są pozbawieni" - zauważono. KPRM zwróciła uwagę na Twitterze, że kolej jest konkurencyjna w stosunku do transportu drogowego. "Realizacja programu kolejowego dla CPK spowoduje, że pociągi będą jeździły jeszcze szybciej, podczas gdy dopuszczalnej prędkości samochodów nie da się podnieść" - zauważyła KPRM. Dodano, że Program Kolejowy to także transgraniczne połączenia kolejowe. "Polska leży na przecięciu ważnych europejskich szlaków handlowych, tak więc sieć kolejowa, która będzie budowana w ramach CPK, podniesie jeszcze bardziej naszą atrakcyjność komunikacyjną" - podkreślono.
mb/PAP