Warszawa coraz bardziej stawia na elektryczne autobusy. Jest oferta Solarisa na dostawę 130 elektrycznych, przegubowych autobusów dla miasta. Jeśli dojdzie do podpisania umowy, stolica Polski będzie drugim po Londynie mieście w Europie z taborem liczącym ponad sto autobusów elektrycznych.
Zamówienie dla Miejskich Zakładów Autobusowych obejmuje dostawę aż 130 przegubowych autobusów elektrycznych. Łącznie, wraz z posiadanymi pojazdami, po stołecznych ulicach będzie poruszać się 160 takich autobusów.
W zamówieniu dla Miejskich Zakładów Autobusów swoją ofertę złożył tylko Solaris Bus & Coach. Firma chce 399 590 100 złotych brutto za wyprodukowanie elektrobusów. Kwota przeznaczona na zakup przez zamawiającego wyniosła 431 730 000 złotych brutto. Teraz komisja przetargowa zbada poprawność oferty.
Pierwsze z zamówionych elektrobusów będą mogły wyjechać na linie na początku 2020 roku. Jeśli oczywiście dojdzie do podpisania umowy.
Ciche i bez spalin
Każdy z pojazdów będzie miał klimatyzację, elektroniczne systemy informacji pasażerskiej, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny oraz automat biletowy. Nie będą emitowały spalin, a przy tym mają być niezwykle ciche.
Autobusy będą również posiadały udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz niewidomych i niedowidzących.
Dzięki tej inwestycji z Traktu Królewskiego znikną ostatnie autobusy zasilane olejem napędowym. Jak zapewniają urzędnicy, ma być czyściej i ciszej.
Dodatkowo wybudowana zostanie sieć pantografowych ładowarek ulicznych na pętlach autobusowych w dwudziestu punktach Warszawy. Pierwsza z nich działa przy ulicy Spartańskiej dla linii 222. Kolejne urządzenia wkrótce zostaną uruchomione przy Konwiktorskiej, a w przygotowaniu są punkty ładowania na Nowodworach, Szczęśliwicach i w Wilanowie. W tej ostatniej lokalizacji stanie aż sześć urządzeń.
Największy przetarg
To już czwarty i największy przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla MZA. Pierwszy z nich rozstrzygnięto w 2014 r. Wtedy wygrał Solaris. Kolejny w roku 2016 wygrało konsorcjum Ursus Bus oraz AMZ-Kutno, a następny w 2017 r. wygrał ponownie Solaris.
W ciągu ostatnich lat na ulice Warszawy wyjechało 1167 niskopodłogowych autobusów, w tym 4 pojazdy z napędem hybrydowym, 30 z elektrycznym i 35 z gazowym.
Jak zapewniają urzędnicy, obecnie stolica inwestuje tylko w tabor nisko- lub zeroemisyjny.
Latem 2018 roku podpisano umowę na dostawy 80 autobusów gazowych CNG (z opcją rozszerzenia do 110 sztuk). Pojazdy z tego kontraktu pojawią się w Warszawie już w marcu tego roku.
mp/pm
Źródło zdjęcia głównego: Rafał Motyl / urząd miasta