Prawie 1,2 miliarda pasażerów w komunikacji miejskiej w 2018 roku

"Prawie 1,2 miliarda pasażerów w 2018 roku"
Źródło: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa
Warszawski Transport Publiczny po raz kolejny zanotował wzrost liczby pasażerów. Stołeczna komunikacja miejska przewiozła blisko 1,2 miliarda osób w Warszawie i stołecznej aglomeracji. Jak podkreślał na wtorkowej konferencji dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, to prawie 40 mln osób więcej niż w 2017 roku.

"Coraz więcej osób wybiera tramwaje, autobusy, pociągi i metro dojeżdżając codziennie do pracy, szkoły czy na studia. Według szacunków ZTM, w zeszłym roku było ich 1 183 861 117" - podaje w komunikacie urząd.

- To wzrost o 40 milionów do roku 2017 roku, czyli 3- procentowy wzrost - mówił podczas wtorkowej konferencji dyrektor ZTM Wiesław Witek.

Tańsze bilety i zmiany w ofercie

Jak zawraca uwagę ZTM, Warszawski Transport Publiczny jest coraz bardziej popularny. Według urzędników wynika to między innymi z inwestycji w infrastrukturę i nowe pojazdy.

Jako powody wzrostu pasażerów Witek wymieniał także obniżenie cen biletów 30- i 90-dniowych obowiązujących w I i II strefie biletowej od czerwca 2017 roku.

Dyrektor zwrócił również uwagę na zmiany, które weszły w życie 1 września 2018 roku. Chodzi o wprowadzenie tak zwanej Karty Ucznia, rozszerzenie oferty Warszawa+, zmiany w Bilecie Warszawiaka (bilety ważne w I i II strefie w cenie dotychczasowych biletów jednostrefowych), czy rozszerzenie I strefy biletowej o Łomianki, Konstancin-Jeziornę oraz Izabelin, a II strefy biletowej o Czosnów.

- Ogromne było także znaczenie ciągłego rozwoju sieci sprzedaży. Wspomnieć należy również o Agencie Mobilności - ofercie skierowanej do firm, które współfinansują bilety swoim pracownikom - podkreślał Witek. Dodał, że podpisano 18 takich umów.

Duży wzrost w tramwajach, spadek w SKM

W 2018 roku aż 51,4 procent wszystkich pasażerów wybrało transport autobusowy. To oznacza ponad 608,1 mln przejazdów. Jest to wzrost 3 procent w porównaniu z rokiem 2017, czyli o ponad 17 mln osób. Miejskie Zakłady Autobusowe oraz prywatni przewoźnicy dysponowali 1800 autobusami, jeżdżącymi łącznie na 307 liniach (zwykłych, przyspieszonych, ekspresowych, strefowych, lokalnych i nocnych).

Z tramwajów w zeszłym roku skorzystało 24,2 procent podróżnych (286,5 mln przejazdów). To więcej o ponad 17 mln pasażerów (6 procent) niż w 2017 r. - W ramach Warszawskiego Transportu Publicznego na 25 liniach jeździ prawie 530 tramwajów i składów tramwajowych (w tym 311 wagonów niskopodłogowych) - mówił dyrektor ZTM.

Metrem wykonano natomiast 19,8 proc. przejazdów. I i II linia łącznie przewiozły niemal 234,6 mln pasażerów. Dla porównania: w 2017 r. było ich 224,8 mln. Oznacza to, że w 2018 r. wzrost liczby osób jeżdżących podziemną koleją na poziomie około 4 procent (prawie 10 mln pasażerów więcej). - Podziemna kolej na obu liniach wykorzystuje 75 sześciowagonowych składów - przypomina ZTM.

Jak zwracał uwagę Wiesław Witek, mniej osób, w porównaniu z 2017 roku, skorzystało z pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej - ponad 18,9 mln pasażerów. Liczba ta stanowi 1,6 procent wszystkich przejazdów w 2018 roku. W 2017 roku SKM przewiozła około 23,1 mln pasażerów. Oznacza to spadek o 18 procent. Powodem, zdaniem urzędników, były m.in. zeszłoroczne remonty infrastruktury kolejowej i związane z tym skrócenie tras.

Policzyli też inne przejazdy kolejowe

ZTM zwraca uwagę, że w statystykach WTP uwzględniono także inne kolejowe podróże w stołecznej aglomeracji, wykonane w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD. Było ich łącznie ponad 35,7 mln (ok. 3 procent wszystkich przejazdów). W ramach wspomnianej oferty biletowej Koleje Mazowieckie przewiozły w 2018 roku około 30,9 mln osób, a Warszawska Kolej Dojazdowa - ponad 4,7 mln pasażerów.

W przypadku Kolei Mazowieckich również nastąpił spadek (ok. 3 procent) w porównaniu do 2017 r. Wówczas z usług samorządowego przewoźnika skorzystało w stołecznej aglomeracji 32 mln pasażerów. W tych liczbach także widać wpływ remontów torów na liczbę podróżnych.

Wzrost zanotowała natomiast Warszawska Kolej Dojazdowa. W 2017 r. jej pociągami przewieziono 4,1 mln osób korzystających ze wspólnego biletu. Oznacza to, że przewoźnik zanotował w 2018 r. wzrost na poziomie 14 proc.

Ponad 230 milionów wozokilometrów

Jak podkreśla ZTM, w 2018 roku na zakup usług przewozowych miasto wydało ponad 2,6 mld zł. Przewoźnicy wykonali pracę przewozową na poziomie 234,4 mln wozokilometrów. Największą - Miejskie Zakłady Autobusowe (89,6 mln wozokilometrów za 882,7 mln zł). Następne były Tramwaje Warszawskie (prawie 52,8 mln wozokilometrów za 702,6 mln zł), prywatni przewoźnicy autobusowi (36,5 mln wozokilometrów za 236,7 mln zł), Metro Warszawskie (35,6 mln wozokilometrów za 465,6 mln zł), Szybka Kolej Miejska (13,8 mln wozokilometrów za 145,2 mln zł) oraz Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolej Dojazdowa (łącznie 5,9 mln pockm w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD za 177 mln zł).

PAP/mp/pm

Czytaj także: