W ponad 40 proc. skontrolowanych autobusów klimatyzacja jest niesprawna lub wyłączona. Zarząd Transportu Miejskiego zapowiada wzmożenie kontroli i zaostrzenie sankcji wobec przewoźników.
Przez cztery pierwsze dni lipca kontrolerzy ZTM sprawdzili 784 pojazdy. W 331 przypadkach stwierdzono uchybienia. - Chodzi o to, że w autobusie klimatyzacja nie była sprawna albo nie była włączona - wyjaśnia Paweł Olek z zespołu prasowego ZTM.
Ostrzejsze kary
Wyniki nie są zadawalające, dlatego ZTM wprowadza bardziej dotkliwe kary. - Obecnie przewoźnik dostaje kary finansowe za sumę uchybień. Na nią składają się uchybienia dotyczące klimatyzacji, czystości w pojeździe czy braku ważnych dokumentów na pojazd - wyjaśnia Olek. Teraz ZTM wprowadza ostrzejszy system kontroli i kar. - Przewoźnikowi płacimy tylko 80 proc. stawki za wozokilometr, ale tylko za ten konkretny kurs, w którym dopatrzono się uchybień w działaniu klimatyzacji - dodaje.
W piątek, od rana do 12 kara dotknęła 22 kursy. Na tym jednak nie koniec. - Jak to nie pomoże - niesprawny autobus nie wyjedzie z zajezdni lub pętli, w której doszło do kontroli. Wtedy przewoźnik nie dostanie żadnych pieniędzy. Przewoźnicy muszą zrozumieć, że wyłączona klimatyzcja w pojeździe się nie opłaca - tłumaczy Paweł Olek.
Nie więcej niż 25 stopni C
Kontrole klimatyzacji ZTM przeprowadza kiedy temperatura powietrza na zewnątrz przekracza 25 st. C. Przy pomocy elektornicznego termometru kontrolerzy mierzą temperaturę w autobusie. Musi ona wynosić między 18 st. C. a 25 st. C.
Pojazdy sprawdzane są od końca kwietnia. - Między 30 kwietnia a 4 lipca przeprowadzono 2082 kontrole. Zanotowano 852 uchybienia. W kwietniu przeprowadziliśmy 13 kontroli, w maju 193, a w czerwcu 1092 - podsumowuje Olek.
Obecnie pojazdy sprawdzane są przez siedem dni w tygodniu od 6.00 do 22.00. W ciągu jednego dnia pracownicy ZTM są wstanie skontrolować ponad 200 pojazdów (20 czerwca było ich 206; 30 czerwca - 229; 1 lipca - 224; 2 lipca - 219; 3 lipca - 205).
Powiadom o upale
ZTM apleuje do pasażerów o powiadamianie o niewłączonej lub niesprawnej klimatyzacji, podając numer taborowy, datę i godzinę oraz nr linii. Zgłaszać można również autobusy bez klimatyzacji, które mają zamknięte szyberdachy.
Wszystkie uwagi można zgłaszać pod numer Infolinii ZTM (22) 194 84, za pośrednictwem strony internetowej ztm.waw.pl (zakładka kontakt) lub poprzez facebook.com/ztm.warszawa.
su/b
Źródło zdjęcia głównego: ZTM