Ponad pięć milionów złotych będzie kosztowała przebudowa sygnalizacji świetlnej przy dwóch skrzyżowaniach w alei Niepodległości i stworzenie nowej zebry. W przetargu drogowcy wpisali na ten cel jedynie 140 tysięcy złotych. Skąd tak ogromny rozstrzał między oczekiwaniami a rzeczywistością?
140 tysięcy złotych – taką kwotę Zarząd Dróg Miejskich wpisał w informacji o przetargu na planowane prace na skrzyżowaniach Niepodległości z Batorego i Rakowiecką.
140 tysięcy? To tylko formalność
Zgłosiło się pięć firm. Za pracę chciały od 5,4 miliona złotych do blisko 7 milionów złotych. W poniedziałek, po sprawdzeniu ofert, ZDM wybrał zwycięską firmę. To spółka Planeta, która zaproponowała najniższą stawkę, czyli właśnie 5,4 miliona złotych.
Dyrektor ZDM Łukasz Puchalski zapewnia, że drogowcy byli przygotowani na taką sumę. - W kosztorysie szacowaliśmy na ten cel 6-7 milionów złotych, to była realna wartość tych prac - zaznacza Puchalski.
Skąd zatem się wzięło 140 tysięcy złotych? - W dniu ogłaszania postępowania pozostała nam taka kwota, ponieważ rozstrzygnęliśmy wcześniejsze przetargi. Wpisaliśmy ją formalnie, żeby móc ogłosić ten przetarg - wyjaśnia Puchalski.
I dodaje, że drogowcy złożyli wówczas wniosek o przyznanie większej sumy na ten cel, w sprawę zaangażował się wiceprezydent Robert Soszyński, a na ostatniej sesji rady miasta dodatkowe pieniądze zostały przyznane przez samorządowców. - Gdybyśmy czekali na moment przyznania tych pieniędzy, to przetarg ogłosilibyśmy miesiąc później, a nie chcieliśmy tracić czasu - mówi dyrektor ZDM.
Wygodniejsze dojście do przystanku
W ramach prac przebudowana zostanie sygnalizacja. Ważne zmiany zajdą w rejonie przystanków tramwajowych Metro Pole Mokotowskie, naprzeciwko Szkoły Głównej Handlowej. "Z myślą o osobach starszych i z niepełnosprawnościami, a także rodzicach z wózkami, wybudowane zostaną naziemne dojścia" – informowali drogowcy, gdy ogłaszali przetarg.
Przy północnym wlocie skrzyżowania alei Niepodległości z Batorego pojawi się nowe przejście dla pieszych. Obok niego poprowadzony zostanie przejazd dla rowerów. Dziś piesi muszą obchodzić skrzyżowanie dookoła. W ciągu alei funkcjonuje wyłącznie przejście po południowej stronie ulicy Batorego (naprzeciwko pubu).
Przy tym skrzyżowaniu zmieni się też organizacja ruchu. Kierowcy zyskają wydzielone fazy do skrętu w lewo z alei Niepodległości w Batorego (zarówno jadący w stronę centrum i Ursynowa).
Priorytet dla tramwajów
Jak zapowiadają drogowcy, w trakcie prac skorygowana zostanie geometria skrzyżowań. A podczas ustawiania faz świateł tramwaje zyskają priorytet. Uwzględnione zostaną też przejścia dla pieszych i drogi rowerowe.
ran/b