Po dwóch latach pociągi łączące Poznań z Warszawą wracają na starą, najkrótszą trasę. Od niedzieli znów pojadą przez Konin i Koło. To jednak nie koniec modernizacji linii E20 łączącej Wielkopolskę z Mazowszem, prace potrwają do 2020 roku.
Przejazd między stolicami regionów potrwa na razie ponad trzy godziny - o kilkadziesiąt minut więcej niż przed remontem. - Nie wprowadzamy na razie docelowych parametrów, bo ta linia jest jeszcze modernizowana. Umowa, którą realizujemy i której obserwujemy już pierwsze efekty, będzie jeszcze trwała do połowy przyszłego roku - wyjaśnia Arnold Bresch, dyrektor ds. inwestycji w PKP PLK.
Docelowo, po zakończeniu inwestycji, czas przejazdu skróci się do około 140 minut.
Pociągi na trasie Warszawa - Poznań zaczną kursować według nowego rozkładu 9 czerwca. Nie będzie już objazdu przez Gniezno oraz Inowrocław Rąbinek. Zlikwidowana zostanie komunikacja zastępcza. Kolejna zmiana rozkładu na trasie Poznań - Warszawa planowana jest jeszcze w czerwcu.
Prace trwają od 2017 roku
Pierwszy etap prac modernizacyjnych prowadzonych przez PKP PLK, który wymagał wyłączenia ruchu kolejowego na tym odcinku linii, rozpoczął się w połowie czerwca 2017 roku.
Jak podkreśliła spółka, dzięki tej inwestycji jedna z najważniejszych linii kolejowych w Polsce "zyskuje europejski standard".
"Przy rosnącej liczbie pasażerów pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych oraz ukierunkowaniu transportu na przewozy ładunków koleją, modernizowana linia zapewni oczekiwany efekt - większej przepustowości i dogodnego łączenia przewozów pasażerskich i towarowych. Pociągi pojadą nowymi torami na odcinku około 180 km. Wykorzystana będzie nowa sieć trakcyjna. Sprawne i bezpieczne podróże zapewnią nowoczesne urządzenia sterowania" - czytamy w komunikacie.
Dzięki realizowanej inwestycji możliwy będzie przejazd lokomotyw o większej mocy i obsługa składów towarowych o długości 750 metrów.
"Przyjęte rozwiązanie pozwoli na sprawny przewóz ciężkich ładunków linią, która jest częścią korytarza transportowego TEN-T Morze Północne - Bałtyk. Bezpieczeństwo pasażerów i sprawny przewóz ładunków zapewni nowoczesny system sterowania ruchem. Przyczyni się do tego również budowa bezkolizyjnych skrzyżowań i modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych" - informuje PKP PLK.
Wymieniają tory, modernizują perony
Obecnie wymieniane są tory między Krzewiem a Żychlinem. Jesienią zaczną się prace na odcinkach Łowicz - Jackowice i Sochaczew - Bednary. Trwa też budowa Lokalnych Centrów Sterowania w Koninie, Kutnie i Łowiczu.
Od 9 czerwca pasażerowie skorzystają z nowych peronów w Kole. Wykonawcy modernizują kolejne perony, m.in. w Kutnie i Łowiczu. Na stacjach powstają podziemne przejścia dla pieszych. System komunikacji w Koninie i Łowiczu poprawią nowe wiadukty.
Projekt "Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa - Poznań pozostałe roboty, odcinek Sochaczew - Swarzędz", realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego Programu Kolejowego, warty jest ponad 2 miliardy złotych. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z programu "Łącząc Europę".
kk/łw/PAP/b