Na poniedziałkowej konferencji prasowej w stołecznym ratuszu Mustafa Tuncer z konsorcjum budującego metro AGP Metro Polska poinformował, że to rozwiązanie pozwoli wcześniej zakończyć prace naziemne na pl. Wileńskim.
Dzięki temu przywrócenie normalnej organizacji ruchu na moście Śląsko-Dąbrowskim i placu Wileńskim będzie możliwe 3 miesiące wcześniej, niż dotychczas planowo. Czyli - według oficjalnego harmonogramu - nastąpiłoby to w sierpniu 2013 roku.
- Nie oznacza to wcześniejszego zakończenia inwestycji, jaką jest budowa centralnego odcinka II linii metra, ale budowa odbywałaby się już tylko pod ziemią - zaznaczył Tuncer.
Autobus - spacer - autobus
Dyrektor ZTM Leszek Ruta powiedział, że przez ok. miesiąc autobusy będą dowozić pasażerów zarówno od strony centrum jak i od strony Targówka tak, by pasażerowie mieli do pokonania jak najkrótszy dystans. Będą mogli przesiąść się i kontynuować podróż.
Autobusy kursujące ciągiem ul. Radzymińskiej (m.in. linie 120, 160, 169, 512, 718, 738, 805) będą zaczynały i kończyły trasy po wschodniej stronie placu budowy, a autobusy kursujące mostem Śląsko-Dąbrowskim po zachodniej (linia 190). Ruta powiedział, że linia 527 zostanie skierowana na most Gdański i będzie kończyć kurs przy Arkadii.
Bedą linie zastępczeZostanie utrzymane bezpośrednie połączenie z Targówka i ciągu ul. Radzymińskiej z pl. Bankowym (Z60), jednak podróż trasą objazdową, omijającą plac budowy, według przewidywań będzie trwała znacznie dłużej niż podróż z przesiadką przy budowanej stacji metra.
Zostaną uruchomione także linie zastępcze Z90 i Z12. Z większą częstotliwością będą kursowały tramwaje linii 23 i 26.
Samochody wrócą na most?- Mamy teraz okres wakacyjny, kiedy ruch jest mniejszy. Wydaje się, że propozycja, która przyspieszy zakończenie prac na pl. Wileńskim jest korzystna - powiedział wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz.
Przy okazji dodał, że po ponownym otwarciu pl. Wileńskiego dla autobusów, być może zmieni się także częściowo organizacja ruchu na moście Śląsko-Dąbrowskim i np. w weekendy lub poza godzinami szczytu mogłyby przez przeprawę przejeżdżać także samochody. Zaznaczył jednak, że decyzja w tej sprawie nie została jeszcze podjęta. Centralny odcinek II linii metra, który ma mieć siedem stacji i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Budowa tej inwestycji planowo ma się zakończyć w październiku 2013 r. Pociągi podziemnej kolejki przejadą trasą w 2014 r.
PAP/band/roody
Źródło zdjęcia głównego: Ztm.waw.pl