Po zachodniej stronie placu do dzisiaj zachowało się osiem zabytkowych latarni: po cztery z 1904 i 1907 roku. Kiedy drogowcy zlecili opracowanie projektu modernizacji placu, stołeczny konserwator zabytków stwierdził, że nowe latarnie mają być wiernymi replikami tych zabytkowych.
- Ustawimy 20 replik latarni z 1904 roku i 23 repliki z 1907 po stronie wschodniej, natomiast sześć replik z 1923 i trzy repliki z 1929 roku staną od strony ronda de Gaulle'a - precyzuje Karolina Gałecka z Zarządu Dróg Miejskich.
Jak dodaje, nowe latarnie, ale już zwykłe, aluminiowe, staną przy ulicy Książęcej, na odcinku od placu do ulicy Rozbrat.
Odnowione zostaną chodniki. Mają być ułożone z dużych płyt - takich, jakie pojawiły się ostatnio przy placu Powstańców Warszawy. Bruk na podjazdach zostanie uzupełniony. Krawężniki będą wyrównane.
ZDM rozważa także posadzenie nowych roślin.
Prace mają się rozpocząć jeszcze w sierpniu i potrwać do końca roku. Ich koszt to 3,5 mln złotych.
Co z gruntowną przebudową placu?
To nie jest wstęp do większego remontu. Na ten Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych nadal nie ma pieniędzy.
A koncepcje były różne. Na przykład architekt Janusz Klikowicz zaproponował monumentalną wizję, z ruchem dookoła wysepki z kościołem św. Aleksandra po środku, szpalerami drzew i miejscami na kawiarenki.
Do rozwiązania pozostaje kwestia parkingu podziemnego. W ratuszu i wśród radnych panuje przekonanie, że najpierw trzeba urządzić miejsca postojowe w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jak poinformowała Agnieszka Kłąb z biura prasowego stołecznego ratusza, obecnie trwają rozmowy z potencjalnymi chętnym do budowy parkingów podziemnych w kilku miejscach w stolicy, m.in. przy Placu Trzech Krzyży.
bf/mz
Zdjęcie na stronie głównej: Kakarakak / Warszawawikia