Otworzyli metro, skrócili autobusy. Gocław traci połączenie z centrum

Tu pasażerowie przesiądą się do stacji Stadion Narodowy
Źródło: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Nowe linie, zmiany tras i węzeł przesiadkowy przy Stadionie Narodowym - wraz z otwarciem centralnego odcinka II linii metra zmieniła się organizacja komunikacji miejskiej. Część pasażerów bardzo negatywnie ocenia te plany.

OTWARCIE II LINII METRA W NIEDZIELĘ - CZYTAJ WIĘCEJ.

Zmiany, które ZTM wprowadzi po zeszłorocznych konsultacjach społecznych, uwzględniają także zamknięcie mostu Łazienkowskiego.

Korekty tras linii kursujących objazdem mostu Łazienkowskiego

Z Gocławia do metra

Linie, które obecnie kursują objazdami, ze względu na zamknięcie przeprawy, po otwarciu metra znowu zmienią swoje trasy.

Przy stacji Stadion Narodowy powstanie węzeł przesiadkowy i do niego będą dojeżdżać linie: 151, 411 i 502 ze Starej Miłosny oraz 514. Powstanie także nowa linia ekspresowa E-1, która Gocław połączy z metrem. To nie jedyne zmiany.

Linia 143 skończy bieg na rondzie Wiatraczna.

ZTM uruchomi też linie, które dotrą do stacji metra Politechnika z zachodu. Będą to:

- 382 z Dworca Zachodniego, przez Al. Jerozolimskie, Grzymały-Sokołowskiego, Kopińską, Wawelską, al. Armii Ludowej i Waryńskiego,

- 423 z Bemowa ulicami: Radiową, Powstańców Śląskich, Górczewską, al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskimi, Grzymały-Sokołowskiego, Kopińską, Wawelską, al. Armii Ludowej i Waryńskiego.

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY

Nie chcą się przesiadać

Nie wszyscy są jednak zadowoleni z takich zmian. Mieszkańcy Gocławia denerwują się, że ZTM zabiera im bezpośredni dojazd do centrum i "każe się przesiadać". - Będzie makabra w dojeździe do centrum - napisali na jednym z portali społecznościowych. Chodzi między innymi o wymienioną linię 151, która obecnie kursuje mostem Poniatowskiego do centrum (trasa objazdowa na czas wyłączenia mostu Łazienkowskiego). Po otwarciu centralnego odcinka II linii metra dojedzie tylko do Stadionu Narodowego.

- To właśnie metro zapewni mieszkańcom Gocławia najszybszy dojazd do ścisłego centrum Warszawy - tłumaczy swoją decyzję ZTM.

Jak wyjaśnia Magdalena Potocka, z ZTM czasem przesiadka nie oznacza wydłużenia czasu przejazdu. - Zawsze jakaś grupa mieszkańców krytycznie podchodzi do zmian. Jednakże my nie chcemy utrudnić im życia, ale jeszcze bardziej usprawnić komunikację miejską - tłumaczy.

Dodaje, że mniej autobusów na moście Poniatowskiego to także płynniejszy ruch i mniej korków, w stoją także pojazdy komunikacji miejskiej.

Zmiany w komunikacji po uruchomieniu II linii metra

Nie jedyne zmiany

Po otwarciu metra ZTM uruchomi także nową linię dowozową 202, która kursować będzie z Gocławka przez Szaserów, Mińską i Lubelską do stacji metra Stadion.

Powstanie także nowa linia E-5, która połączy Jelonki ze stacją metra Rondo Daszyńskiego. Kursować będzie ulicami: Górczewską, Lazurową, Wolską, Kasparzaka i Prostą co 8-10 minut w szczycie.

Linia 155 jeździć będzie z Koła na plac Zawiszy. "Głównym jej zadaniem będzie dowóz mieszkańców Koła do stacji podziemnej kolei. Ponadto zastąpi na Woli wycofaną stamtąd linię 159" – informuje ZTM.

Kolejna nowa linia to ekspresowa E-3, która zapewni połączenie osiedla Targówek z II linią metra. Linia kursować będzie jednokierunkowo, co 10 minut. Rano dowozić będzie tylko pasażerów do Dworca Wileńskiego a popołudniu tylko z Dworca Wileńskiego na Targówek. Na trasie będzie mieć tylko 6 przystanków: Pratulińska, Handlowa, DKS Targówek, Witebska, Myszkowska i Piotra Skargi.

Do Dworca Wileńskiego dojadą także autobusy oznaczone symbolem E-7, które wyruszą z ul. Zaułek na Białołęce, by pojechać ulicami Berensona, Skarbka z Gór, Magiczną, Głębocką, św. Wincentego, Kondratowicza, Młodzieńczą, Radzymińską i al. Solidarności.

Linia ta będzie jednokierunkowa. Rano pojedzie tylko w kierunku stacji metra, a po południu w kierunku osiedla. Zatrzymywać się będzie wyłącznie na przystankach: Kąty Grodziskie, Skarbka z Gór, Os. Derby VI, Os. Derby III, Os. Derby i Jesiennych Liści.

Skorygowane trasy

Kolejne zmiany czekają na pasażerów linii 512. To z niej "wydzielona" zostanie linia 412, której zadaniem jest wzmocnienie dojazdu z Zacisza do stacji metra Dworzec Wileński. Linia kursować będzie tylko w jednym kierunku – z Zacisza do Dworca Wileńskiego i tylko w godzinach porannego szczytu.

Linia 159 została wycofana z korkującego się odcinka ul. Towarowej i skierowana od strony Siekierek przez Dworzec Zachodni do pętli przy centrum handlowym Blue City.

Jak przekonuje ZTM, pozwoli to na uatrakcyjnienie komunikacji na ciągu ul. Koszykowej i połączenia z Dolnym Mokotowem poprzez zwiększenie częstotliwości kursowania linii.

Autobusy z numerem 512 zostaną skierowane ul. Targową i południowym odcinkiem ul. Jagiellońskiej do stacji metra przy Stadionie Narodowym. "To rozwiązanie, spełni także postulaty mieszkańców Starej Pragi o uruchomienie połączenia lokalnego" – przekonuje ZTM.

Skorygowana zostanie trasa linii 174 w Śródmieściu. Zostanie wycofana z okolic Zachęty i pojedzie al. Jana Pawła II, Świętokrzyską do E. Plater.

Linia 338 pojedzie przez ul. Dąbrowszczaków i będzie kursowała także przez cały dzień co pozwoli na zapewnienie połączenia Targówka Przemysłowego i Szmulowizny z II linią metra.

Pojazdy z tabliczką 527 dotrą do pętli Esperanto w związku z likwidacją pętli na pl. Bankowym.

Linie 718, 738 i 805 wrócą na swoją trasę sprzed rozpoczęcia budowy metra, czyli na al. Solidarności, Targową i Kijowską. Ponadto linie 105, 160 będą kursowały rzadziej niż dziś.

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY

Jak zapewnia Potocka, po wprowadzeniu zmian, ZTM będzie obserwować, na ile nowa organizacja komunikacji się sprawdza. - Wtedy też ewentualnie będzie można myśleć o jakiś korektach - dodaje.

Tramwaje po otwarciu metra kursować będą bez zmian. Początkowo ZTM informowało, że one także pojadą inaczej. - W związku z zamknięciem mostu Łazienkowskiego planowe zmiany zostały wprowadzone wcześniej - tłumaczy Potocka.

b/su/r

Czytaj także: