Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła wszystkie odwołania w przetargu na rozbudowę II linii metra na Targówek i daleką Wolę. - Umowy z wykonawcami można podpisywać - informuje rzeczniczka Izby.
Na początku listopada odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej złożyły trzy firmy biorące udział w przetargu na rozbudowę II linii metra. Jak informowało wówczas Metro Warszawskie, chodziło o kwestie finansowe oraz proceduralne.
W piątek KIO przekazało, że odwołania zostały rozpatrzone z korzyścią dla inwestora. - Wszystkie odwołania zostały oddalone. W dwóch przypadkach Krajowa Izba Odwoławcza przychyliła się do wątpliwości wnioskodawców, ale dotyczyły one firm, które zajęły dalsze miejsca w rankingu. Nawet uwzględnienie tych zarzutów, nie miałoby więc wpływu na wynik przetargu – poinformowała nas w piątek Justyna Tomkowska, rzeczniczka KIO. - Proces odwoławczy został zakończony. Umowy mogą zostać podpisane - dodała.
Jak podkreśliła, zgodnie z procedurami od decyzji KIO każdej ze stron postępowania odwoławczego przysługuje możliwość wniesienia skargi do sądu okręgowego. - Ale nie tamuje to zawarcia umowy - zaznaczyła Tomkowska.
Sprawdzeni w boju
Przypomnijmy, Metro Warszawskie wybrało wykonawców rozbudowy drugiej linii metra pod koniec października. Zadanie podzielone na dwa odcinki, po trzy stacje każdy (3+3).
Pierwszy z nich dotyczy budowy trzech stacji i tunelu na zachód od stacji Rondo Daszyńskiego, w głąb Woli. Tutaj wybrano ofertę tureckiego Gülermak opiewającą 1 147 999 590 zł.
Z kolei odcinek na wschód od Dworca Wileńskiego, w stronę Targówka, ma budować włoskie Astaldi, które zaproponowało za swoje prace cenę 1 066 741 483 zł. Obie firmy, jako konsorcjum, budowały centralny odcinek drugiej linii metra, który otworzono w marcu tego roku.
Łącznie obie oferty wynoszą 2 214 741 073 zł. Ratusz planował przeznaczyć na budowę tych obu odcinków więcej - 3 174 757 654 zł.
Kiedy Metro podpisze umowy z wykonawcami? Jak tłumaczyła jego rzeczniczka, Anna Bartoń, po korzystnej decyzji KIO kontrole przeprowadzić będzie musiał jeszcze Urząd Zamówień Publicznych. Podpisanie umowy ma być następnym krokiem.
Termin na 2019 r.
II linia metra wraz z nowymi sześcioma stacjami będzie miała długość ponad 13,5 km. Prezesa Metra Warszawskiego Jerzy Lejk deklarował, że jeśli umowę uda się podpisać w połowie 2015 roku, nowymi odcinkami pociągi pojadą w 2019 roku.
Zapytaliśmy warszawiaków na co wydać można zaoszczędzony przy budowie metra 1 mld złotych:
jk/jb/b
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynoiwcz, tvnwarszawa.pl