Miasto zamontuje nowe wiaty na przystankach tramwajowych w Śródmieściu. Rozważa też wymianę wiat w innych miejscach.
"Wiele przystanków tramwajowych w Warszawie zyskało w ostatnich latach nowe, estetyczne i funkcjonalne wiaty, których podstawowym zadaniem jest ochrona pasażerów przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Wciąż jednak w wielu miejscach, gdzie ruch pasażerski jest intensywny, takich wiat brakuje" - napisał w interpelacji radny Piotr Żbikowski (Koalicja Obywatelska). I zaproponował miastu 19 lokalizacji, w których przystanki, jego zdaniem, zasługują na modernizację.
Wiaty na Anielewicza
Radny Żbikowski uważa, że nowe wiaty powinny stanąć na następujących przystankach: PKP Rakowiec, Korotyńskiego, Dickensa, Hale Banacha, Bitwy Warszawskiej 1920 roku, Och Teatr, Raszyńska, NIK, Nowowiejska, Koszykowa, Plac Unii Lubelskiej, Trasa Łazienkowska, Plac Zbawiciela, Królewska, KS "Polonia", Muranowska, Stawki, Nowolipki i Anielewicza.
Z odpowiedzi ratusza wynika, że na razie montaż wiat planowany jest wyłącznie na przystankach, które są ostatnią pozycją na liście radnego (Anielewicza 05 i 06). Stanie się to "po uzyskaniu niezbędnych środków finansowych na realizację tej inwestycji".
Pięć lokalizacji (Och Teatr 04, Korotyńskiego 04, Raszyńska 03 i 04, NIK 02 oraz Nowowiejska 05) uzyskało z kolei negatywną opinię geodety. "Między innymi ze względu na znajdujące się pod ziemią elementy infrastruktury miejskiej" - wyjaśnia urząd miasta. Wiaty nie powstaną także na krańcu Bitwy Warszawskiej 1920 07, ze względu na to że to ostatni przystanek dla trzech linii (1,14,25) i - jak argumentuje ratusz - montaż wiat jest bezcelowy.
Urzędnicy obiecują za to, że pozostałych 13 lokalizacji zostanie przeanalizowanych pod kątem formalno-technicznym. W przypadku uzyskania pozytywnej opinii, wiaty będą ustawiane w ramach posiadanych środków na ten cel.
Powinny być klimatyzowane
W stolicy, w zależności od miejsca inwestycji, instalowane są trzy rodzaje wiat. "Konkursowe - w najbardziej reprezentacyjnych i ważnych komunikacyjnie lokalizacjach, konserwatorskie - w obszarach objętych nadzorem konserwatorskim i seryjne - w centrach dzielnic oraz przy głównych ciągach komunikacyjnych poza ścisłym centrum" - podaje ratusz.
W poprzednim roku informowaliśmy o powstaniu nowych wiat autobusowych, które mają chronić między innymi przed upałem, a w lutym - o planach montażu kolejnych z nich.
Jak jednak pisaliśmy w czerwcu, zdaniem pasażerów komunikacji miejskiej dach nie daje cienia i przepuszcza promienie.
- Te wiaty przystankowe są takie, że po prostu nie ma się gdzie specjalnie schować przed słońcem - ocenił Krzysztof Herman, architekt krajobrazu ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Zdaniem niektórych podróżnych, powinny one być takie jak w Dubaju, czyli klimatyzowane.
ab/pm
Źródło zdjęcia głównego: ZTM