Stołeczny ratusz zachęca przedsiębiorców i osoby prywatne do zakupu, sadzenia i pielęgnowania drzew. - Warszawiacy będą mogli wpływać na tereny zielone - przekonuje uważa wiceprezydent stolicy Michał Olszewski.
Zarząd Zieleni przygotował program, który ma zaangażować mieszkańców i przedsiębiorców w kreowanie i rozwój miejskiej zieleni.
"Już się do nas zgłaszali"
- Warszawiacy coraz mocniej chcą angażować się w tworzenie i adaptację otaczającej ich przestrzeni. Chcemy dać im tę możliwość. Dzięki współpracy z Zarządem Zieleni będą mogli realnie wpływać na tereny zieleni w pobliżu ich miejsca zamieszkania, pracy czy uczelni. Zieleń to przecież nasze wspólne dobro - przekonywał w poniedziałek na briefingu prasowym Michał Olszewski. - Zapraszamy do miliona drzew dla Warszawy również przedsiębiorców, którzy już się do nas zgłaszali i zaakcentowali wolę zaangażowania się w nasadzenia drzew na terenie Warszawy - mówił dziennikarzom Olszewski. Dodał, że - po pierwszych negocjacjach z firmami - wypracowana jest już "pewna" forma umowy, porozumienia, która miasto chce zaoferować wszystkim tym, którzy będą chcieli posadzić w Warszawie drzewa. Jak wyjaśnił, mogą być one sadzone na terenach wskazanych przez miasto bądź na terenach prywatnych. - Zarząd Zieleni będzie pomagał w fachowym, profesjonalnym podejściu do dokonania nasadzeń - dodał.
Sponsor terenu
Dyrektor Zarządu Zieleni Marek Piwowarski, podkreślił, że jego biuro "jako jednostka wiodąca w obszarze zieleni w stolicy, chce działać maksymalnie efektywnie". - Dlatego też będziemy gromadzić wiedzę, diagnozować, a następnie stosować rozwiązania poprawiające zieloną przestrzeń miasta – dodał. Piwowarski wyjaśnił, że w przypadku, gdy nasadzenia będą dotyczyć wydzielonego obszaru zieleni, po stronie przedsiębiorcy będą wszystkie trzy działania - zakup, posadzenie i pielęgnacja drzew. - W ten sposób stanie się on niejako sponsorem tego terenu - wskazał. W przypadku obszarów przyulicznych - jak mówił dyrektor Zarządu Zieleni - partnerzy zobowiązani będą do zakupu i posadzenia drzew; pielęgnacją zajmie się miasto. Dla sponsorów indywidualnych, osób prywatnych istnieje możliwość ograniczenia porozumienia do poniesienia przez nie jedynie kosztów zakupu drzewa - powiedział Piwowarski. - Zachęcamy również, aby mieszkańcy i deweloperzy informowali nas o podejmowanych przez siebie "zielonych inicjatywach" i nasadzeniach. Dla najaktywniejszych Zarząd Zieleni przygotuje specjalne wyróżnienia – zachęcał Piwowarski. Radny i przewodniczący stołecznej komisji rozwoju gospodarczego Mariusz Frankowski podkreślił, że bardzo liczy na zaangażowanie przedsiębiorców. - Ich partycypacja w tego typu przedsięwzięciach może przynieść jedynie korzyści. Z jednej strony dla samych firmy, które będą miały szansę zbudowania swojego ekologicznego wizerunku, z drugiej dla miasta, które zyska kolejne tereny zielone - ocenił. Swoje działania Zarząd Zieleni zamierza realizować przez partnerów społecznych – fundacje i stowarzyszenia. Do ich zadań należeć będzie m.in. prowadzenie marketingu bezpośredniego w tym m.in. propagowania idei współpracy z ZZW, prowadzenia działań edukacyjnych, rozpowszechniania informacji o programie, a także pozyskiwania środków finansowych. Zasadź "Milion drzew" to akcja, w którą Warszawiacy mogą włączyć się także za pomocą aplikacji "Milion drzew". Uruchomiona został 22 marca i od tego czasu za jej pośrednictwem wskazano już miejsca dla nasadzenia niemal 4,1 tys. drzew. Aplikację można pobrać za pośrednictwem Google Play (na systemy Android), a także z App Store (iOS).
ZOBACZ TEŻ PRZYKŁADY WYCINKI DRZEW W STOLICY:
PAP/ran/r
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl