W tunelach rozpoczęły się prace przy budowie torów, wkrótce będzie też gotowa konstrukcja stacji Młynów - tak przedstawiają się postępy na budowie wolskiego odcinka metra. Nasza kamera sprawdziła, co dzieje się pod ulicą Górczewską.
Prace na odcinku za rondem Daszyńskiego trwają od listopada 2016 roku. Projekt zakłada powstanie blisko trzech i pół kilometra tuneli ze stacjami C08 Płocka, C07 Młynów i C06 Księcia Janusza.
Konstrukcja na finiszu
Wycieczkę na placu budowy rozpoczęliśmy przy wejściu do stacji Młynów. Tam powitały nas betonowe schody i ściany. Część konstrukcji jest jeszcze podtrzymywana rusztowaniami.
- Całość konstrukcji stacji jest już niemal gotowa. Obecnie kładziona jest ostatnia warstwa betonu. Szalunek zniknie za dwa tygodnie, wtedy będzie można rozpocząć prace wykończeniowe - mówił Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy - firmy Gulermak. I dodał, że na wykopanie i budowę czekają jeszcze dwa wejścia na tę stację.
W większości pomieszczeń, gdzie beton zdążył już wyschnąć, położone są tynki. - Rozpoczęliśmy również montowanie podziemnych instalacji. Na stacji C07 Młynów mamy do położenia prawie 100 kilometrów kabli - zaznaczył rzecznik.
Na placu budowy w przyszłym tygodniu pojawią się pierwsze elementy wind. - Najpierw będziemy montowali elementy mechaniczne, ale w przeciągu najbliższych tygodni pojawią się same windy - wyjaśnił Sawicki.
"Pomieszczenie 200" pełne transformatorów
Po sprawdzeniu, jak wygląda wejście na stację, przenieśliśmy się do transformatorni, zwanej "pomieszczeniem 200". - To serce tego odcinka, ponieważ ze stacji C07 Młynów zasilane będą pociągi poruszające się zarówno po niej, jak i po stacjach C06 Księcia Janusza i C08 Płocka - wyjaśnił rzecznik.
W pomieszczeniu jest już większość transformatorów. Mają one ogromną moc. - Jedno takie urządzenie jest w stanie zasilić 25 tysięcy żarówek 60-watowych - mówił Sawicki. W najbliższych dniach zostaną dowiezione ostatnie urządzenia. Te, które są już na miejscu, czekają na podłączenie do sieci. Pracownicy przygotowują okablowanie.
Analogiczne pomieszczenia powstają też na innych stacjach, będą jednak znacznie mniejsze niż to, które udało nam się zobaczyć. Na stacji Płocka transporty transformatorów rozpoczną się w przyszłym tygodniu.
Pierwsze 100 metrów torowiska
Kolejne kroki skierowaliśmy na peron. Po obu jego stronach rozpoczęły się już prace przy budowie torowiska. Jak przekazał nam rzecznik Metra Warszawskiego Paweł Siedlecki, w tunelu między stacją Młynów i Księcia Janusza położono już około 100 metrów podkładów i szyn.
- W poniedziałek muszą jeszcze zostać zabetonowane. Wtedy będzie można powiedzieć, że pierwsze 100 metrów torowiska na odcinku zachodnim jest już gotowe - dodał Sawicki.
Prace torowe mają zakończyć się w wakacje. Do położenia jest łącznie siedem kilometrów szyn - w dwóch blisko 3,5-kilometrowych tunelach.
Kolory już wybrane
Pod koniec ubiegłego roku urzędnicy poinformowali, jaką kolorystkę będą miały przyszłe stacje. Jak podaje urząd miasta, Księcia Janusza będzie wykończona w szarościach betonu, a sufity i niektóre ściany pokryją intensywnie zielone panele. Na kolejnej stacji Młynów dominowały będą kolory biały i niebieski. Biel posłuży między innymi do wykończenia sufitów i podłóg natomiast niebieski będzie obecny na ścianach zatorowych. Pomarańczowy, żółty i brązowy to kolory ostatniej z budowanych stacji Płocka. Tam charakter wnętrza podkreślać będą różnobarwne miedziane panele o jednolitej lub siatkowatej strukturze.
Za budowę metra na Woli odpowiada turecka firma Gulermak. Zgodnie z harmonogramem wszystkie prace powinny zakończyć się w grudniu 2019 roku.
Stacja Płocka umiejscowiona jest pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską. Młynów zlokalizowano pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny. Księcia Janusza pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza.
kk/b