- Obserwuję w mediach informacje o opóźnieniach w budowie. Uczciwie mogę powiedzieć, że ta inwestycja ma opóźnienia, możemy śmiało powiedzieć, że jakieś 70 lat - prezes Metra Warszawskiego na czwartkowej sesji Rady Warszawy próbował żartem odnieść się do problemów na budowie tak oczekiwanej przez mieszkańców inwestycji.
Metro w 2013? To nie takie pewne
Budowa przy Dworcu Wileńskim rozpoczęła się z półrocznym opóźnieniem i to ono może zaważyć o późniejszym terminie oddania całej inwestycji. Ale nie tylko. Jak pisaliśmy na początku listopada, wykonawca przyznał, że nie uda się też uruchomić tarcz TBM na przełomie roku 2011/2012, a dopiero w kwietniu 2012 roku. - Szukamy rozwiązań technicznych, które pozwoliłyby przyśpieszyć prace – mówił wówczas Francesco Scaglione, kierownik kontraktu.
Potwierdza to Lejk. Jak mówił na sesji, trwają szczegółowe ustalenia z generalnym wykonawcą dotyczące uruchomienia pierwszej tarczy, która rozpocznie drążyć tunel metra przy stacji Rondo Daszyńskiego. Powiedział, że na razie w rejonie stacji "trwają zaawansowane prace naziemne".
Przypomniał, że centralny odcinek metra ma 7 km, wydrążonych zostanie 4 km podwójnego tunelu, czyli w sumie 8 km. - Tarcza drąży tunel z prędkością 15 m na dobę, są trzy tarcze, więc każda z nich będzie pracowała przez sześć miesięcy, a na zakończenie inwestycji mamy 24 miesiące - powiedział.
Opisał też inne prace. - Najbardziej zaawansowane są na stacjach: Rondo Daszyńskiego, Powiśle i Stadion - tłumaczył w czwartek Jerzy Lejk. Kolejnymi stacjami, jeśli chodzi o stopień zaawansowania budowy, są, wg. jego słów: Dworzec Wileński, Nowy Świat. Lejk wyjaśnił, że różnice wynikają m.in. z czasu uzyskania pozwoleń na budowę, przekazania praw do terenu, decyzji środowiskowych.
Jeszcze nie zaczęli drążyć
Harmonogram budowy centralnego odcinka II linii podziemnej kolejki, który ratusz przedstawił w grudniu 2009 roku, przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początek bieżącego roku. Do tego czasu miały być gotowe wykopy na krańcowych stacjach - Rondo Daszyńskiego i Dworzec Wileński. Prace jednak się opóźniły.
Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz zapewnił pod koniec sierpnia, że mimo uzgodnionych ostatnio z wykonawcą zmian w harmonogramie budowy centralnego odcinka II linii metra, ostateczny termin jej ukończenia nie uległ zmianie i nadal jest to październik 2013 r.
Najpierw 7 stacji...
Centralny odcinek drugiej linii metra ma mieć siedem stacji i połączyć lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Koszt inwestycji to 4,1 mld zł. Umowę na projekt i budowę tego odcinka ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r.
... dalej na Bemowo i Targówek
Kolejny etap budowy II linii metra obejmie sześć stacji - po trzy w kierunku Targówka i Bemowa. Konkurs na projekt architektoniczno-budowlany przygotowuje Metro Warszawskie.
PAP/mz