Po południu maszyna drążąca tunel metra przebiła się na stację Rondo Daszyńskiego. Łącznie tarcza Maria przebyła ponad 2,5 tysiąca metrów. W czasie swojej podróży stworzyła 3315 pierścieni obudowy tunelu.
Przez trzy stacje
- Jeden pierścień waży 20 ton, średnio tarcza Maria poruszała się z prędkością 18 metrów na dobę, rekord to 36 metrów jednego dnia - wyjaśnia Paweł Siedlecki z Metra Warszawskiego. - Teraz w tunelu trzeba będzie wyłożyć torowisko i zainstalować osprzęt potrzebny do obsługi pociągów - dodaje.
Maria wykonała jeden z dwóch tuneli, którym będzie jeździło metro. W połowie sierpnia swoją pracę zakończyła inna tarcza - Krystyna, która tworzyła równoległy.
Obie musiały przebić odcinek, na którym powstają trzy nowe stacje - Księcia Janusza, Młynów i Płocka.
Ten odcinek podziemnej kolejki ma być gotowy w listopadzie 2019 roku. Później przyjdzie czas na odbiory techniczne.
Dwie linie metra
Warszawskie metro ma dwie linie. Pierwsza łączy Kabaty z Młocinami. Druga ma jedynie odcinek centralny. Można nią przejechać z ronda Daszyńskiego na pl. Wileński. Teraz powstają jej kolejne odcinki - zachodni na Wolę i Bemowo oraz wschodni na Targówek. Wartość tej inwestycji to 3,5 mld zł, z czego niemal 2 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Powstają trzy stacje na odcinku wschodnio-północnym i trzy na odcinku zachodnim, zakupiono też 17 pociągów.
Pierwszą linią metra, która w całości działa od października 2008 roku, jeździ codziennie około 500 tys. pasażerów. Pociągi na centralnym odcinku II linii metra rozpoczęły kursowanie w marcu 2015 r. i dziś przewożą ponad 140 tys. pasażerów dziennie.
ran/pm