Zabytkowy obiekt wymagał sporo pracy. Elementy, które nie nadawały się do powtórnego użycia zostały wymienione na nowe, w tym fleki schodów klatki schodowej, okna i witraże. Nowy jest strop i wieniec żelbetowy.
- Odnowiliśmy elementy sztukaterii attyki, usztywniliśmy mocowanie kul betonowych na szczytach "sterczyn", wyprowadziliśmy na nowo płaskorzeźby wnętrza pawilonu oraz podcienia, które doświetliliśmy trzema lampami wiszącymi. Nowe są elementy odwodnienia wieżycy, system rynien – informuje ZDM.
W poniedziałek drogowcy maja przekazać dokumentacje do nadzoru budowlanego, który musi jeszcze wydać pozwolenie na użytkowanie wieżycy. Do tego czasu klatka schodowa będzie wyłączona z ruchu pieszego.
Spór z konserwatorem
Zakres prac jest jednak zdecydowanie mniejszy niż zapowiadali drogowcy jeszcze kilka miesięcy temu. W maju Adam Sobieraj zapowiadał, że górna część wieżyca będzie musiała być rozebrana. CZYTAJ WIĘCEJ
Zabytkowy obiekt od wielu lat był w fatalnym stanie. Remont uniemożliwiał przeciągający się spór o jego formę między ZDM a stołecznym konserwatorem zabytków. Drogowcy postulowali rozbiórkę górnej części wieżycy (powyżej płyty mostu), konserwator chciała jej zachowania.
Drogowcy w końcu ustąpili. W lipcu 2011 rozpoczęła się rewitalizacja wieżycy, którą wcześniej ochrzciliśmy mianem "pechowej czternastki" (pozostałe 13 przeszło wcześniej remont lub rekonstrukcję). W przetargu wyłoniono wykonawcę, który miał dostać 524 tysiące złotych za rewitalizację obiektu. Prace przerwano na czas Euro 2012, bo drogowcy bali się, że rusztowania okalające obiekt posłużyłyby kibicom do niebezpiecznej wspinaczki. Jednak po zakończeniu piłkarskich mistrzostw Europy robotnicy nie wrócili na budowę.
W tym roku ZDM przekonał jednak nowego konserwatora zabytków – Piotra Brabandera, który pozwolił na rozbiórkę górnego pawilonu wieżycy.
Problemy ze złym stanem mostu pojawiły się również w lipcu. Od konstrukcji oderwały się elementy betonu. ZDM zapewniał wtedy, że kruszące się elementy filarów są skuwane.
Oderwany fragment mostu Poniatowskiego
10 lat budowy
Wiadukt i most Ks. Józefa Poniatowskiego wybudowane zostały w latach 1904-1914. Wiadukt według projektu konstrukcyjnego Wacława Paszkowskiego, most według projektu konstrukcyjnego Mieczysława Marszewskiego przy współpracy Bronisława Plebińskiego. Projekt architektoniczny całości wykonał Stefan Szyller nadając założeniu formę architektoniczną polskiego renesansu.
par//ec
Źródło zdjęcia głównego: ZDM