Przebudować kanalizację i wodociąg tak, by ani na chwilę nie odciąć od wody zajezdni MZA przy ul. Stalowej - to teraz główne zadanie budowniczych drugiej linii metra. Roboty trwają nie tylko na C16, czyli wokół przyszłej stacji Szwedzka, ale i na dwóch kolejnych stacjach linii M2.
Prace instalacyjne toczą się na C17 (Targówek) oraz na C18 (Trocka). Tam konieczna jest duża modernizacja instalacji ciepłowniczej kolidującej teraz z planami budowy metra. Robotnicy obiecują skończyć to zadanie przed początkiem sezonu grzewczego 2016.
Niebawem start prac budowlanych
Według firmy Astaldi - wykonawcy odcinka wschodniego-północnego II linii metra - jeszcze w czerwcu powinny ruszyć pierwsze prace szczelinowe na całym budowanym fragmencie. Polegają one na wykonaniu ścian konstrukcyjnych stacji przez wprowadzenie betonu do wąskoprzestrzennego wykopu o głębokości od kilkunastu do kilkudziesięciu metrów.
Metoda stawiania ścian stacji
Robotnicy będą więc kopać szczelinę, jednocześnie wpompowując mieszankę wody i bentonitu, by ziemia nie opadała do wnętrza dziury. Gdy osiągną docelową głębokość wprowadzą klatkę zbrojeniową, która zostanie wypełniona betonem wypierającym bentonit. W ten sposób powstawać mają wszystkie ściany konstrukcyjne stacji. Na tak wykonanych ścianach układany jest strop. Następnie z wnętrza powstałego sześcianu wybierana jest ziemia.
Odcinek za miliard
Umowa na budowę wschodnio-północnego odcinka II linii metra została podpisana 11 marca 2016. Robotnicy zaczęli prace na przełomie kwietnia i maja. Odcinek obejmujący 3 stacje - Szwedzka, Targówek i Trocka - ma kosztować około miliarda złotych. Szyny mają znajdować się na głębokości od 11,9 do 16,2 m. Zakończenie prac na tym odcinku budowy II linii metra planowane jest na maj 2019 roku.
mś/ec