Zakończył się jeden z etapów prac przy budowie drugiego toru Warszawskiej Kolei Dojazdowej od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego. W poniedziałek do dyspozycji podróżnych została oddana przebudowana stacja Grodzisk Mazowiecki Radońska.
W poniedziałek pociągi Warszawskiej Kolei Dojazdowej relacji Warszawa - Grodzisk Mazowiecki ruszyły według nowego, zmienionego rozkładu. To efekt zakończenia budowy nowego drugiego toru.
- Codziennie pociągami WKD podróżuje kilkanaście tysięcy mieszkańców podwarszawskich gmin. Do tej pory ruch na trasie Podkowa Leśna – Grodzisk Mazowiecki odbywał się po jednym torze - powiedział na konferencji prasowej, która odbyła się na nowym peronie, marszałek Adam Struzik. Dodał, że budowa drugiego toru to "przede wszystkim większa liczba połączeń, a co za tym idzie szybszy dojazd mieszkańców aglomeracji do pracy, domu czy do lekarza".
Trzy tygodnie przed terminem
Koszt inwestycji to aż 150 mln zł, z czego 74,5 mln zł stanowią środki z funduszy Unii Europejskiej. Z tego koszt robót budowlanych to 142,46 mld zł.
- Mimo że był to trudny czas, ze względu na wojnę, nie przeszkodziło nam to w zamknięciu tego etapu inwestycji trzy tygodnie przed terminem. Wykonywaliśmy w tym czasie odbudowę 7,5 kilometra torów, czterech mostów, ośmiu przystanków, na nich peronów i wiat - wyliczał prezes WKD Michał Panfil.
Dodał, że odbiory techniczne udało się zakończyć tydzień temu, a kolejne siedem dni potrzebowano na zatwierdzenie nowego rozkładu. Ze względu na finansowanie kompleksowej modernizacji infrastruktury kolejowej z funduszy europejskich druga część tej inwestycji, czyli wymiana dotychczasowego toru, musi być zakończona do końca tego roku.
WKD ma prawie 100 lat
Panfil przypomniał, że Warszawska Kolej Dojazdowa właśnie obchodziła jubileusz 95-lecia powstania. Linia została uruchomiona 11 grudnia 1927 roku jako pierwsza normalna, a nie wąskotorowa kolej elektryczna, zbudowana od podstaw w odrodzonej Polsce pod nazwą Elektryczne Koleje Dojazdowe. Jej ówczesnym właścicielem była powstała w 1918 roku spółka z brytyjskim kapitałem "Siła i Światło" S.A. Budowę linii rozpoczęto w Komorowie i prowadzono równocześnie w obu kierunkach, tj. w kierunku Warszawy oraz w kierunku Grodziska Mazowieckiego. Linię poprowadzono w oddaleniu od torów Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, a w Warszawie ulicą Nowogrodzką doprowadzono aż do Marszałkowskiej.
Czytaj też: Lokomotywa uderzyła w pociąg Kolei Mazowieckich
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: WKD