"Fałszywy tunel" w najgłębszej stacji metra

Stacja Nowy Świat-Uniwersytet
Stacja Nowy Świat-Uniwersytet
Źródło: AGP Metro Polska

Stacja Nowy Świat-Uniwersytet przygotowuje się na przyjęcie tarczy TBM. Powstaje tam właśnie "fałszywy tunel", który dodatkowo uszczelni drążony tunel z korpusem stacji.

Ta najgłębsza stacja centralnego odcinka drugiej linii metra ma już pęłną płytę fundamentową. Na najniższej kondygnacji zbudowane są specjalne podłoża w kształcie kołyski, które w przyszłości przyjmą "Annę" i "Marię".

Budowowniczowie metra pracują obecnie przy budowie tzw. false tunnel ("fałszywy tunel"). Stanowi on dodatkowe uszczelnienie miejsca połączenia tunelu z korpusem stacji.

Na wyższym poziomie przygotowywana jest instalacja oświetleniowa stacji. Wylano także pierwsze partie chudego betonu pod wyjście w kierunku ul. Kubusia Puchatka.

"Anna" czeka w wentylatorni

22 marca budowniczowie metra rozpoczęli akcję przenoszenia tarczy TBM z szybu demontażowego A13 do wentylatorni szlakowej V11. Kilkudniowa operacja zakończyła się sukcesem i teraz "Anna" czeka na ponowne uruchomienie. Trwa właśnie instalacja zaplecza technicznego.

Po zakończeniu prac tarcza rozpocznie drążenie tunelu w stronę Pragi.

W środę byliśmy z kamerą w wentylatorni.

Zobacz jak wygląda wentylatornia i tarcza "Anna".

Z wizytą w wentylatorni

Anna gotowa do pracy

Prace rozpoczęły także dwie tarcze TBM na Pradze - Krystyna i Elizabetta.

Tarcza Elisabetta ruszyła dopiero kilkanaście dni temu. Krystyna (kiedyś Wisła I-red.) wykonała już ponad 120 metrów tunelu.

Początkowo tarcze miały wyruszyć ze stacji Centrum Nauki Kopernik (roboczo nazywanej - Powiśle). Plany pokrzyżowała sierpniowa awaria i zalanie części budowanej stacji.

II linia metra

Centralny odcinek II linii metra ma mieć siedem stacji i połączyć lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Oficjalna data zakończenia inwestycji to 2014 r. Jest opóźnienie. Czytaj więcej na ten temat.

ss/par

Czytaj także: