To pierwszy tego typu pojazd w stolicy i jeden z pierwszych przegubowych elektryków w Europie.
- W przyszłym roku chcemy zamówić 130 przegubowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wartość tego projektu wyniesie ponad 400 milionów złotych, z czego 180 milionów dofinansuje nam Unia Europejska. Za trzy lata z Traktu Królewskiego znikną wreszcie autobusy zasilane olejem napędowym a po Krakowskim Przedmieściu i Nowym Świecie będą kursowały już wyłącznie ciche i ekologiczne pojazdy elektryczne – mówi Renata Kaznowska, zastępca prezydenta Warszawy.
Cichy, nie emituje spalin
Jak informuje Zarząd Transportu Miejskiego, przegubowy "jamnik" jest cichy i nie emituje spalin, został wyposażony w klimatyzację, elektroniczną informację, monitoring oraz systemy przeciwpożarowe.
- Dzierżawa i testy tego pojazdu to wstęp do przetargu, który chcemy ogłosić już na początku 2018 r. A wyprodukowane dla Warszawy pojazdy dotrą w dwóch partiach: - 60 w 2019 roku i 70 w 2020 roku – zapowiada Jan Kuźmiński, prezes Miejskich Zakładów Autobusowych.
Autobus będzie obsługiwał pasażerów na linii 175, a docelowo, po uruchomieniu ładowarki przy Konwiktorskiej, będzie kursował na linii 503.
Autobusy elektryczne w Warszawie
Pierwsze "elektryki" na baterie w Warszawie testowane były już pięć lat temu, a w 2015 roku zamówiono pierwszą serię dziesięciu takich autobusów. Solarisy Urbino 12 Electric obsługują obecnie linię 222 przebiegającą w znacznej części przez Trakt Królewski. "Do lipca pojazdy były ładowane wyłącznie z wtyczki plug in co pozwalało im na przejazd około 130-150 kilometrów. Obecnie, po uruchomieniu ładowarki ulicznej na pętli Spartańska mogą już uzupełniać baterie za pomocą pantografu i pokonać znacznie dłuższe odcinki" - tłumaczy ZTM.
Ponadto, od kilku miesięcy MZA ma w swoim taborze także autobusy Ursus CitySmile 12 Electric, które obsługują linie mokotowskie, a docelowo będą obsługiwały linię 178.
"Wiosną do Warszawy przyjedzie kolejna, już trzecia partia autobusów elektrycznych. Tym razem będzie to dziesięć Solarisów Urbino 12 Electric czwartej generacji, które zostaną skierowane do obsługi linii na Trakcie Królewskim" - podają urzędnicy.
Komunikacja w Warszawie
Jak przypomina Zarząd Transportu Miejskiego, w ciągu ostatnich jedenastu lat na stołeczne ulice i tory wyjechało 311 nowych tramwajów (w tym 281 niskopodłogowych), 1077 niskopodłogowych autobusów (w tym 4 hybrydy, 20 elektryków i 35 autobusów gazowych), 35 pociągów metra Inspiro i 28 nowoczesnych pociągów SKM.
"Obecnie wszystkie linie autobusowe są obsługiwane przez pojazdy niskopodłogowe, sukcesywnie rośnie również liczba niskopodłogowych tramwajów. A miasto planuje już kolejne zakupy - 800 autobusów, 45 pociągów metra, 21 pociągów SKM oraz 213 tramwajów" - czytamy w komunikacie.
Czytaj więcej o elektrycznych autobusach dla Warszawy:
Elektryczne autobusy dla Warszawy
Elektryczne autobusy dla Warszawy
kz
Źródło zdjęcia głównego: ZTM