Dwie poważne inwestycje w wakacje. Kumulacja utrudnień?

Wakacyjne inwestycje przyczyną utrudnień
Wakacyjne inwestycje przyczyną utrudnień
Dwie utrudniające życie warszawiakom inwestycje "nałożą" się na siebie w wakacje. Chodzi o remont mostu średnicowego i prace przy stacji metro Centrum. Utrudnienia są murowane, ale urzędnicy przekonują, że taka kombinacja nie musi wcale oznaczać spotęgowania problemów.

O tym, jak bardzo uciążliwe jest zamknięcie stacji w centrum miasta warszawiacy przekonali się w miniony poniedziałek. Przedłużyło się przejście tarczy TBM pod ziemią, a w komunikacji naziemnej zapanował chaos.

Podobnych utrudnień należy spodziewać się w wakacje, gdy na stacji Centrum istniejące tory I linii trzeba połączyć z tymi w tunelu technicznym, który wydrążyła tarcza "Anna”. A do tego ma dojść zapowiadany od dłuższego czasu przez kolejarzy remont mostu średnicowego.

Już się przygotowują

Prace na torach podmiejskich zaplanowano od 29 czerwca do 1 września (w przyszłym roku mają objąć tory dalekobieżne). Kolejarze z remontu nie zamierząją rezygnować, zaczęli już nawet przygotowania.

- Wykonawca jest już wybrany i prowadzi obecnie prace przygotowawcze. Rozkład jazdy, który zostanie wprowadzony od 29 czerwca, został już uzgodniony i będzie opublikowany z co najmniej 21 dniowym wyprzedzeniem - zaznacza Robert Kuczyński z PKP PLK. - Głównym zadaniem jest tzw. wymiana mostownic oraz innych elementów mostu, dzięki czemu zostanie wzmocniona trwałość obiektu i przywrócona prędkość 60km/h (obecnie jest 40 km/) - dodaje.

Nie będzie utrudnień?

Bez utrudnień oczywiście się nie obejdzie, ale jak już informowaliśmy, część pociągów podmiejskich ma kursować po układzie dalekobieżnym. Oznacza to, że będą przejeżdżać przez Dworzec Centralny (z pominięciem stacji Stadion, Powiśle, Śródmieście, Ochota). Niektóre pociągi podmiejskie jadące z zachodu, dojadą tylko do stacji Warszawa Zachodnia, a jadące ze wschodu, do Warszawy Wschodniej. Wprowadzony ma być również ruch wahadłowy między Warszawą Zachodnią a stacją Warszawa Śródmieście. Pociągi dalekobieżne będą kursować przez Warszawę Gdańską.

Czy te dwie inwestycje nie powinny być rozdzielone w czasie? - Jeżeli chodzi o remont mostu, to linia średnicowa przebiega w poprzek linii metra, więc nie obawiamy się dużego wpływu tych utrudnień na siebie, ale oczywiście ogólnie to trochę pogorszy komunikację - mówi Tomasz Kunert, rzecznik miejskiego koordynatora remontów. - Pamiętajmy, że w czasie robót kolejarzy będą kursowały pociągi po torach dalekobieżnych. Poza tym w Al. Jerozolimskich jest silna komunikacja tramwajowa i autobusowa, to będzie też okres wakacyjny, gdy mniej osób korzysta z transportu publicznego - dodaje.

I zaznacza, że ratusz nie wyobraża sobie, by remont torów mógł być prowadzony poza okresem wakacyjnym. – Z kolei metro jeszcze nie zadeklarowało dokładnego terminu prac - zaznacza Kunert.

Bez metra od lipca?

Jak pisaliśmy przed kilkoma dniami, do łączenia peronów na stacji Świętokrzyska, AGP ma być gotowe w połowie czerwca, a sama praca zajmie około 2 miesięcy. Nie wiadomo jednak, czy do tego czasu uda się opracować projekt prac na stacji Centrum i uzyskać pozwolenia niezbędne do ich rozpoczęcia. Szanse są małe, bo z podanych terminów wynika, że projekt może powstać dopiero w połowie lipca, a pozwolenia raczej nie zostaną wydane "od ręki". Wyzwanie polega na tym, żeby prace na dwóch stacjach zgrać w czasie. Możliwe więc, że cała operacja zacznie się na przełomie lipca i sierpnia, kiedy kolejarze będą przynajmniej na półmetku swoich prac.

Od 1 czerwca wejdą w życie zmiany w komunikacji wymuszone oszczędnościami. Część linii będzie zawieszona, a inne, jak popularne 175 jadące przez centrum, będą jeździły rzadziej. Czytaj więcej o zmianach. - Ale w czasie prac wprowadzona będzie również komunikacja zastępcza - zaznacza Kunert.

TAK WYGLĄDAŁY UTRUDNIENIA W PONIEDZIAŁEK:

Trudny poranek dla pasażerów

ran//ec

Czytaj także: