Wraz z uruchomieniem II linii metra, na ulice wyjadą autobusy trzech nowych linii ekspresowych. Wiele innych autobusów i tramwajów pojedzie zmienionymi trasami. Część zmian budzi wiele wątpliwości. O nie zapytaliśmy ZTM.
Co z linią 506?
Na ulice nie wróci linia, która przed początkiem budowy metra łączyła Bemowo z Bródnem. Dlaczego?
Igor Krajnow, rzecznik ZTM: Linia 506, kursująca z Bemowa na Bródno, została zastąpiona ekspresową linią E-5 kursującą z Bemowa do ronda Daszyńskiego. W trakcie konsultacji społecznych mieszkańcy Bemowa domagali się przyspieszonej linii do metra. Otrzymali ekspresową, więc więcej niż oczekiwali.
Odchodzimy od uruchamiania linii, które jadą przez całe miasto. Są niepunktualne oraz nierównomiernie wykorzystywane.
Czemu "E" dublują inne linie?
Nowe linie ekspresowe dublują zwykłe autobusy. Najwyraźniej widać to w przypadku pary E7 - 527. Dlaczego?
To celowy zabieg. W trakcie konsultacji społecznych proponowaliśmy, by linia 527 dojeżdżała z Białołęki do Dworca Wileńskiego. Mieszkańcy domagali się jednak, by dojeżdżała aż do I linii metra. W związku z tym łączymy naszą koncepcję z koncepcją mieszkańców. Mają możliwość wyboru.
W praktyce okaże się, które połączenie będzie się cieszyło większym zainteresowaniem. Wiedza ta pozwoli na zwiększeniu częstotliwości popularnej linii kosztem tej drugiej. Żadna nie zostanie jednak całkowicie zlikwidowana.
Po co puste kursy?
Czemu nowe linie ekspresowe mają być jednokierunkowe? Czy wracanie „na pusto” to nie marnowanie pieniędzy?
To nie jest nowość w warszawskiej komunikacji. Tak już teraz kursują linie ekspresowe na Tarchominie. Z powrotem korzystałoby z nich niewielu pasażerów, a dzięki temu, że się nie zatrzymują, mogą szybko dojechać na przystanek początkowy i ponownie zabierać pasażerów. Dzięki takiemu rozwiązaniu ich częstotliwość jest większa.
Dlaczego skrócono 187?
Dlaczego linia 187 została skrócona do metra Politechnika?
Linia 187 będzie kursować tam, gdzie jest większe zapotrzebowanie. Na odcinku Politechnika - Stegny była mniej obciążona. W zamian pojedzie tam linia 159, która kursować będzie od Blue City do Siekierek.
Pełna lista zmian w komunikacji miejskiej.
Linie tramwajowe po zmianach:
Czy budowa metra zakończy się 30 września? Zobacz materiał Łukasza Wieczorka, reportera programu Polska i Świat w TVN24:
Budowa metra na ostatniej prostej
su/r
Źródło zdjęcia głównego: Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl