Niedługo dowiemy, się kto będzie budował kolejne stacje II linii metra – po trzy w kierunku Woli i Targówka. Według zapowiedzi władz miasta, mogą powstać do 2019 roku.
Od niedzieli pasażerowie będą mogli przejechać metrem z Woli na Pragę. Łącznie do dyspozycji podróżnych oddanych będzie siedem stacji – Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat – Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński.
Czas do końca marca
II linia ma być wkrótce przedłużona w stronę Woli i Targówka. Firmy, które są chętne, by te odcinki zbudować, czas na składanie ofert mają do końca marca tego roku.
- W tej chwili trwa przetarg na budowę kolejnych stacji. Liczymy, że do połowy roku ma szansę się rozstrzygnąć, wszystko zależy oczywiście od pytań i ewentualnych protestów oferentów, którzy w tym przetargu startują - mówił w sobotę na antenie TVN 24 Jarosław Jóźwiak.
Z kolei w niedzielę, po otwarciu centralnego odcinka II linii, prezes Metra Warszawskiego wyjaśnił, że w trakcie procedury przetargowej na budowę kolejnych stacji wpłynęło 1310 pytań. - Pierwotnie planowy termin składania ofert to koniec marca. Myślę, że w najbliższym tygodniu będziemy podejmowali decyzję, czy zachowujemy ten termin, czy też trzeba go przedłużyć, po to, żeby wszystkim pytającym udzielić odpowiedzi - powiedział Jerzy Lejk.
W kierunku zachodnim wybudowane zostanie ok. 3,4 km tuneli metra. Planowane stacje to:
- Wolska pod ul. Płocką, w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską;
- Moczydło planowana pod ul. Górczewską, po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego, w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny;
- Księcia Janusza pod ul. Górczewską, w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania.
W kierunku północno-wschodnim (od Dworca Wileńskiego) powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to:
- Szwedzka pod ul. Strzelecką, po wschodniej stronie ul. Stalowej;
- Targówek 1 w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. S. Ossowskiego;
- Targówek 2 w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką.
Projekty budowlane dla nowych stacji są już gotowe. Za trzy stacje odcinka zachodniego odpowiadało Biuro Projektów Metroprojekt. Natomiast stacje odcinka wschodnio-północnego zaprojektowała firma ILF Consulting Engineers Polska.
Protesty mieszkańców
Jak zapowiadał prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk, inwestycja może potrwać około 38 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą. Powiedział też, że po trzy stacje w obu kierunkach będą budować różne firmy. Tymi odcinkami mamy pojechać w 2019 roku.
Rozbudowa budzi sprzeciw części mieszkańców. Około 400 protestów w sprawie przedłużenia II linii metra na daleką Wolę wpłynęło do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Może to opóźnić rozbudowę podziemnej kolejki.
Czego obawiają się mieszkańcy? Pojechaliśmy do nich z kamerą. CZYTAJ WIĘCEJ NA TEN TEMAT.
Skończą całą linię do 2022 roku?
Według planów ratusza, w 2022 roku ma zakończyć się budowa trzech ostatnich stacji na prawym brzegu Wisły: Zacisze, Kondratowicza i Bródno, a także dwóch kolejnych na lewym brzegu: Wola Park i Powstańców Śląskich.
ran,PAP/lulu
Źródło zdjęcia głównego: graf. tvn24.pl