Zamówienie obejmuje nie tylko dostawę 45 pojazdów. Producent zapewni też pakiet części. – Wraz z pojazdami otrzymamy specjalistyczne wyposażenie obsługowe i naprawcze – mówi Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich.
– W pojazdach po 180 tys. kilometrów zużywają się np. obręcze. Zostaną one dostarczone przez producenta – dodaje. PESA zapewni też laptopy ze specjalistycznym oprogramowaniem do obsługi tramwajów.
Firma zapewni pakiet naprawczy. – Po mniejszych kolizjach będziemy sami mogli zmienić dostarczone nam plastiki i małe elementy. Po większych, tramwaj zostanie nieodpłatnie naprawiony przez producenta – tłumaczy Powałka.
Dwukierunkowe składy będą wykorzystywane przede wszystkim podczas modernizacji i remontów. Gdy nie będzie takiej potrzeby, zasilą normalne trasy.
Dwukierunkowe składy jeżdżą już po Warszawie na trasie Tarchomin-Młociny.
Dwie oferty
Tramwajarze wybierali spośród dwóch ofert, złożonych przez: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A., która zaproponowała cenę 380 088 522,26 złotych i SOLARIS Bus & Coach S.A z ofertą opiewającą na 479 074 976,41 złotych. Odrzucona została oferta CONSTRUCCIONES Y AUXILIAR DE FERROCARRILES S.A., ponieważ nie spełniała warunków specyfikacji.
O wyborze decydowała nie tylko cena. W postępowaniu przetargowym można była za nią uzyskać 60 proc. punktów. Pozostałe 40 proc. stanowiły rozwiązania techniczne i funkcjonalne, głownie poprawiające komfort pasażerów. Inżynierowie zapewnili obu firmom taką samą ilość punktów.
Dostawy za 15 miesięcy
Tramwaje mają być całkowicie niskopodłogowe i w pełni klimatyzowane. W każdym znajdzie się monitoring obejmujący całe wnętrze części pasażerskiej. Nowe wagony będą także wyposażone w systemem zapowiedzi głosowych oraz monitory LCD dostosowane do wyświetlania reklam. Dwa z zamówionych tramwajów zostaną dodatkowo dostosowane do potrzeb nauki jazdy.
Rozpoczęcie dostaw planowane jest po upływie 15 miesięcy od zawarcia umowy.
wp/par
Źródło zdjęcia głównego: Lech Marcinczak /tvnwarszawa.pl