Tematem, który najbardziej interesuje mieszkańców zgłaszających się do Miejskiego Centrum Kontaktu jest komunikacja. Warszawiacy dopytują między innymi o aktualny rozkład jazdy, trasy dojazdu czy zmiany w kursowaniu poszczególnych linii. Równie popularne są też kwestie urzędowe (co, gdzie i jak załatwić) albo sprawy związane z odbiorem odpadów.
To dość standardowe i przewidywalne zgłoszenia. Urzędnicy ratusza przyznają jednak, że nie brakuje i takich, które do standardowych zdecydowanie nie należą. "Zdarzają się nietypowe pytania, na przykład o aktualną godzinę lub… numer do zegarynki" - informują w komunikacie prasowym.
Zgłosił 1600 źle zaparkowanych aut
Tyle w kwestii zapytań. Jeśli chodzi natomiast o zgłoszenia interwencyjne, najwięcej (około 30 procent) związanych jest z szeroko rozumianymi problemami drogowymi. Absolutnym liderem statystyk są źle zaparkowane pojazdy. "Najbardziej aktywny mieszkaniec stolicy zgłosił przez aplikację mobilną aż 1606 takich zdarzeń" - informują urzędnicy.
Pozostałe zgłoszenia dotyczą między innymi zniszczonej nawierzchni dróg albo popsutego oświetlenia. "To sprawy, które codziennie przekazywane są do realizacji do służb miejskich. Od początku działania przyszło 139 499 zgłoszeń w tym obszarze" - podliczają pracownicy ratusza.
Dodają też, że mieszkańcy często zwracają uwagę na sprawy związane z utrzymaniem czystości w mieście, takie jak: nielegalne wysypiska czy zniszczenie koszy na śmieci. "To 91 694 zgłoszeń, co stanowi 20 procent wszystkich zgłoszeń interwencyjnych" - precyzują urzędnicy.
Najwięcej zgłoszeń z największych dzielnic
Najwięcej interwencji wpływa z dużych dzielnic, z największą liczbą mieszkańców: Mokotowa, Śródmieścia i Pragi Południe. Zgłoszenia różnią się nieznacznie w zależności od charakteru dzielnicy. W dzielnicach o zabudowie jednorodzinnej pojawia się więcej zgłoszeń dotyczących zieleni i zwierząt. Zaś w tych mocno zurbanizowanych dominują sprawy związane z infrastrukturą i zakłócaniem porządku publicznego.
Według ratusza, zaangażowanie mieszkańców z roku na rok jest coraz większe. Wzrasta liczba wolnych wniosków oraz pomysłów na zmiany w mieście, którymi powinien zająć się stołeczny samorząd.
"Rośnie także popularność aplikacji Warszawa 19115, która wzrosła o 60 procent. Aktualnie pobrana została przez niemal 40 tysięcy użytkowników" - podają urzędnicy. I podkreślają: "w tym roku dodaliśmy do niej usługę Posadź drzewo, dzięki której mieszkańcy mogą wskazać miejsce, gdzie chcieliby zazielenić miasto".
Warszawa 19 115 działa już cztery lata
Nowa strona
Urodziny Warszawa 19115 zbiegły się też z uruchomieniem nowej odsłony portalu. Według urzędników, ma ona poprawić wyszukiwanie interesujących mieszkańców informacji.
W listopadzie ma ruszyć także kampania informacyjna Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115, pod hasłem: "Mówisz! Masz!". Jej celem będzie zachęcenie do aktywności i komunikowania się z urzędem poprzez dostępne kanały, we wszystkich sprawach wymagających zmiany w mieście.
- Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115 jest jednym z najbardziej nowatorskich europejskich projektów. Liczba zgłoszeń utwierdza nas w przekonaniu, że wybraliśmy rozwiązanie, które znacznie ułatwia mieszkańcom kontakt z urzędem - powiedziała podczas spotkania z pracownikami Centrum prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Ratusz przypomina też, że w październiku tego roku redakcja branżowego niemieckiego czasopisma CRN przyznała Miejskiemu Centrum Kontaktu nagrodę Cyfrowej Transformacji. "Szczególnie interesujące dla jury okazały się różnorodne kanały komunikacji, jakie zostały udostępnione mieszkańcom stolicy Polski. Wymagało to integracji licznych rozwiązań i bezpośrednio przełożyło się na wysoką złożoność projektu" - informują urzędnicy.
Różne sposoby kontaktu
Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115 umożliwia warszawiakom różne formy kontaktu z urzędnikami. To przede wszystkim wspomniana już aplikacja mobilna, ale też telefon (pod numerem 19 115), portal internetowy, e-mail, czat i media społecznościowe.
"Warszawiacy mogą zgłosić każdą sprawę wymagającą interwencji administracji miejskiej, takich jak np.: dziura w drodze, zniszczona zieleń, nielegalne wysypisko śmieci czy zepsuta sygnalizacja świetlna" - przekonują urzędnicy.
Od kwietnia 2016 roku w systemie 19 115 działa też Warszawski System Powiadomień. Za jego pomocą na bieżąco, zgodnie z preferencjami użytkownika, wysyłane są powiadomienia lub sms-y, z informacjami z różnych obszarów życia miasta i pracy samorządu. System automatycznie przesyła także komunikaty o lokalnych zagrożeniach (na przykład o smogu albo utrudnieniach w komunikacji miejskiej).
Na zgłoszenia mieszkańców czeka zespół około 50 konsultantów, którego zadaniem jest przyjmowanie i dystrybuowanie zgłaszanych spraw do odpowiednich komórek merytorycznych samorządu warszawskiego. Wszystkie zgłoszenia są rejestrowane w systemie, a ich realizacja podlega stałemu monitoringowi do czasu wyjaśnienia sprawy.
kw/gp