Na stołeczne ulice wraca Veturilo. Od 1 marca można wypożyczać rowery miejskie w każdej dzielnicy. Pojawiły się także nowe udogodnienia: stacje do wypożyczania pozostają, ale koniec z wyciąganiem roweru z elektrozamka. Obowiązują też elastyczniejsze zasady zwrotu pojazdów.
Na ulicach Warszawy pojawiły się już słupy informacyjne, które zastępują znane z wcześniejszych lat terminale. Dzięki nim stacje warszawskiego roweru publicznego są dobrze widoczne. Na słupie znajduje się też pełna informacja o zasadach wypożyczania i zwrotu, czy opłatach.
Stacje są umieszczane przede wszystkim w miejscach, które odwiedza najwięcej ludzi – to jedna z głównych zasad systemu. Dlatego tak jak dotychczas najwięcej stacji jest w centralnych dzielnicach miasta, a także przy węzłach przesiadkowych. Zarząd Dróg Miejskich po konsultacjach społecznych postanowił też, że – po raz pierwszy – stacje znajdują się w każdej z 18 dzielnic Warszawy.
Stacje Veturilo. Liczba w poszczególnych dzielnicach
Najwięcej stacji znajduje się w Śródmieściu. Na drugim miejscu jest Wola, a na trzecim Praga-Południe. Łącznie jest ich równo 300:
Bemowo – 11 Białołęka – 8 Bielany – 15 Mokotów – 24 Ochota – 22 Praga-Południe – 26 Praga-Północ – 23 Rembertów – 5 Śródmieście – 60 Targówek – 18 Ursus – 5 Ursynów – 17 Wawer – 7 Wesoła – 4 Wilanów – 6 Włochy – 3 Wola – 35 Żoliborz – 11
Od początku marca Warszawa finansuje działanie 300 stacji z 3030 rowerami. Przez cały czas trwania obowiązującej do 2028 roku umowy, będzie możliwość rozbudowy Veturilo. Operator systemu, firma Nextbike, prowadzi rozmowy z potencjalnymi partnerami projektu, którzy mogliby sfinansować tzw. stacje sponsorskie. To dodatkowe wypożyczalnie, a więc też kolejne rowery zwiększające dostępną pulę, ustawione i finansowane przez centra handlowe, biurowce itp. Wraca stacja przy centrum handlowym Westfield Arkadia – co roku zdecydowanie jedna z najpopularniejszych w skali całego Veturilo.
Dodatkowe stacje mogą finansować też poszczególne dzielnice. Najbardziej zaawansowane są przygotowania do ich uruchomienia na terenie Ursynowa i Rembertowa. Start dodatkowych stacji w Rembertowie zaplanowany jest wstępnie na 1 kwietnia, a na Ursynowie na 1 maja.
Koniec z elektrozamkiem
Rowery, które wyjeżdżają na stołeczne ulice to fabrycznie nowe maszyny, a 10 procent całej floty ma wspomaganie elektryczne. Oznacza to, że na start dostępnych jest 2700 tradycyjnych rowerów i 300 "elektryków". Do tego dodatkowo także 60 tandemów, czyli rowerów dwuosobowych.
Nowe są także: strona internetowa i aplikacja mobilna Veturilo. Same stacje, również wyglądają inaczej niż dotychczas. Wszystko to ma związek z odświeżonymi zasadami funkcjonowania systemu.
Bezpowrotnie zniknęły elektrozamki, do których trzeba było w poprzednich latach wprowadzać rowery. Ich miejsce zajęła blokada typu "o-lock", która jest wbudowana w tylne koło każdego roweru. Zamek ten posiada również funkcję umożliwiającą bezpieczny postój bez kończenia wypożyczenia.
Cennik Veturilo
Ratusz podkreśla, że mimo wyzwań finansowych Warszawa od lat nie podniosła cen biletów na komunikację miejską. Również ceny za wypożyczenie Veturilo pozostają bez zmian. Taryfy za wypożyczenie rowerów tradycyjnych oraz ze wspomaganiem elektrycznym pozostaną bez zmian.
Wypożyczenie rowerów tradycyjnych – cennik:
1-20 minut - 0 zł 21-60 minut - 1 zł
Druga godzina - 3 zł
Trzecia godzina - 5 zł
Czwarta i każda następna godzina - 7 zł
Cennik obejmuje standardowe rowery miejskie oraz tandemy, czyli rowery dwuosobowe.
Wypożyczenie rowerów ze wspomaganiem elektrycznym – cennik:
1-20 minut - 0 zł
21-60 minut - 6 zł
Druga i każda następna godzina - 14 zł
W odróżnieniu od poprzednich edycji Veturilo teraz rowery elektryczne będzie można zostawiać w dowolnej stacji.
Dochodzą nowości: możliwość pozostawienia roweru poza stacją (w strefie zwrotu) za dodatkową opłatą oraz bonusy finansowe za "odprowadzenie" roweru do stacji:
Zakończenie wypożyczenia w strefie zwrotu – opłata dodatkowa 15 zł
Zakończenie wypożyczenia w stacji, jeśli rower został wypożyczony w strefie zwrotu – dodatkowe +5 zł na konto użytkownika
Pozostawienie roweru "na mieście" – poza stacją oraz poza strefą zwrotu – to kara, której wysokość zaczyna się od 20 złotych. Wypożyczenie, którego początek i koniec będą w rejonie stacji nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami lub bonusami.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa