"Aby zmieścić dodatkowy pas ruchu, konieczna będzie wycinka drzew i skrócenie boiska szkolnego dla dzieci. Prawdziwe wyzwanie. Ale czego się nie robi dla samochodów? - drwią piszący do nas bielańscy rodzice. Mieszkańcy informują, że fakt konieczności wycinki był przed nimi ukrywany do samego końca. Komentują, że liczyła się przede wszystkim przepustowość samochodów" - czytamy we wpisie Warszawskiego Alarmu Smogowego.
Więcej samochodów w pobliżu szkoły
Aktywiści zacytowali także komentarz burmistrza Bielan Grzegorza Pietruczuka na ten temat. "To dobra wiadomość dla mieszkańców, bo przebudowane skrzyżowanie upłynni ruch. Dzięki pasom do skrętu w lewo na jednym cyklu pracy sygnalizacji świetlnej przejedzie więcej samochodów" - skomentował na swoim profilu w mediach społecznościowych.
Rodzice zaalarmowali, że dodatkowo dla dzieci ma zostać wybudowany wysoki na cztery metry mur akustyczny, bo - jak przytoczyli aktywiści we wpisie - "zgodnie z przewidywaniami urzędu ruch samochodów po remoncie ma znacznie wzrosnąć".
Aktywiści ustalili, że inwestycja realizowana jest przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. O przedstawienie założeń przebudowy poprosiliśmy jego rzeczniczkę. Jak przypomniała Agata Choińska-Ostrowska, w sierpniu 2019 roku zawarte zostało porozumienie między prezydentem Warszawy, Zarządem Województwa Mazowieckiego oraz Wójtem Gminy Izabelin.
- Dotyczyło ono przygotowania dokumentacji projektowej niezbędnej do przeprowadzenia rozbudowy skrzyżowania bielańskich ulic Estrady i Arkuszowej z ul. 3 Maja w Mościskach. Na tej podstawie gmina Izabelin zamówiła projekt przebudowy drogi. Warunki finansowe i formalne związane z realizacją robót budowlanych określone zostały w kolejnym porozumieniu zawartym w 2022 roku - wyjaśniła w odpowiedzi.
Początek robót już w maju
Rzeczniczka poinformowała, że zadaniem SZRM, wynikającym z tego porozumienia, było uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz rozbudowa skrzyżowania zgodnie z projektem przekazanym przez gminę Izabelin. - W ubiegłym miesiącu zawarliśmy umowę na roboty budowlane, które mają się rozpocząć do 9 maja. Termin zakończenia inwestycji mija w styczniu 2025 roku - wskazała Choińska-Ostrowska.
Mateusz Szmelter z tvnwarszawa.pl pojechał na miejsce w środę przed południem. - Widać, że prace związane z wycinką już się rozpoczęły. Na miejscu są robotnicy pracujący na wysokości. Wiele drzew zostało już przyciętych, inne oznaczono sprayem - zauważył nasz reporter.
Zdaniem SZRM rozbudowa skrzyżowania poprawi płynność ruchu drogowego oraz podniesie poziom bezpieczeństwa użytkowników drogi, wśród których są także uczniowie sąsiadującej ze skrzyżowaniem Szkoły Podstawowej numer 273.
Wycinka będzie, ale boiska nie zmniejszą
- Trwające prace przygotowawcze, poprzedzające roboty budowlane, obejmują m.in. usunięcie 28 drzew rosnących na terenie przeznaczonym pod rozbudowę skrzyżowania. Pozostawienie drzew w dotychczasowej lokalizacji uniemożliwiłoby realizację inwestycji, w tym m.in. wybudowanie na skrzyżowaniu dodatkowych pasów ruchu, poszerzenie chodników, wybudowanie przystanku autobusowego oraz nowego ogrodzenia, które będzie chroniło szkołę przed hałasem drogowym, zostanie wyposażone w piłkochwyty i obsadzone pnączami - wyjaśniła nam dalej rzeczniczka.
- Przebudowa skrzyżowania nie spowoduje zmniejszenia istniejącego boiska szkolnego - zapewniła.
Choińska-Ostrowska podkreśliła, że SZRM dąży także do "zwiększenia ilości zieleni, która zostanie posadzona w sąsiedztwie skrzyżowania". - W tej sprawie będziemy m.in. rozmawiać z dyrekcją szkoły oraz władzami dzielnicy Bielany - podsumowała.
Autorka/Autor: katke/PKoz
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl