W Polsce za pierwszym razem egzamin zdaje zaledwie co trzeci kursant. Rekordzista do egzaminu podchodził 82 razy. Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła, jak wygląda szkolenie i egzaminowanie przyszłych kierowców. Materiał magazynu "Polska i Świat".
Z raportu NIK wynika, że zdobycie prawa jazdy w Polsce jest najtrudniejsze w całej Unii Europejskiej.
- To nie znajduje odzwierciedlenia, jeśli chodzi o bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Polscy młodzi kierowcy są sprawcami co piątego wypadku - zauważa rzecznik NIK Dominika Tarczyńska. - Nie możemy wypuszczać na drogi ludzi nieprzygotowanych. Jeżeli ten egzamin jest trudno zdać, to ja bym powodów szukał w procesie szkoleniowym - ocenia Janusz Kuwak z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Katowicach.
Zastrzeżenia do ośrodków szkolących kierowców
Ośrodki szkolące przyszłych kierowców bardzo krytycznie oceniła w swym raporcie NIK. Najmocniej wytknęła prowadzenie kursów niezgodnie z programem oraz zatrudnianie instruktorów, którzy nie mieli odpowiednich uprawnień. Bezpieczeństwo na polskich drogach mają poprawić zaostrzone przepisy dla nowych kierowców, które mają wejść w życie od 4 stycznia 2016 roku.
Nowi kierowcy będą mieli trudniej
Według nowych przepisów kierowca po egzaminie przez pierwsze osiem miesięcy będzie musiał jeździć z „zielonym listkiem” przyklejonym na przedniej i tylnej szybie. W terenie zabudowanym kierowca posiadający „zielony listek” będzie mógł jechać maksymalnie 50 km/h, a poza terenem zabudowanym 80 km/h. Na autostradach i drogach ekspresowych świeżo upieczony kierowca nie będzie mógł przekroczyć 100 km/h. - To jest coś, co powinno w zdecydowany sposób pomóc zorientować się młodemu kierowcy, jak niebezpieczna jest prędkość, jak szybko uciekają te metry i jak mało jest czasu na podjęcie właściwej decyzji - stwierdza Andrzej Grzegorczyk z Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Po czterech miesiącach od odebrania prawa jazdy nowy kierowca będzie musiał przejść obowiązkowy 3-godzinny kurs doszkalający. W ramach dodatkowego kursu będzie musiał zaliczyć m.in. trening z jazdy w poślizgu.
- Byłoby dobrze, żeby absolwent tego szkolenia wyszedł z niego trochę przestraszony - mówi Mariusz Sztal z WORD-u w Warszawie. To nie koniec obostrzeń dla nowych kierowców. Jeżeli w czasie pierwszych dwóch lat po odebraniu prawa jazdy trzykrotnie zostanie złapany na wykroczeniu, takim jak np. poważne przekroczenie prędkości, to straci prawo jazdy.
Autor: PM//rzw / Źródło: tvn24
Źródło zdjęcia głównego: tvn24