Od dziś inspektorzy skarbowi będą skrupulatniej kontrolować sklepy, bary i restauracje. Wszystko w ramach akcji ministerstwa finansów "Nie bądź jeleń, weź paragon". Kontrolerzy podczas ferii zimowych będą przypominać sprzedawcom o obowiązku wydawania paragonów przy każdej transakcji, i sprawdzać prawidłowe ewidencjonowanie sprzedaży na kasach fiskalnych.
Kampania informacyjna i kontrole odbędą się w całym kraju, ale najintensywniejsze będą w miejscowościach turystycznych. Według resortu finansów kampania ma przypominać, że wydanie paragonu w sklepie, barze czy restauracji ma duże znaczenie dla wszystkich podatników. W akcji chodzi przede wszystkim o to, by sprzedawcy uczciwie rejestrowali sprzedaż na kasach fiskalnych i przestrzegali zasad uczciwej konkurencji.
Paragon to bowiem potwierdzenie, że podatek trafił do budżetu państwa, czyli do naszej wspólnej kasy, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy.
To działa
Z danych ministerstwa finansów wynika, że w wyniku ubiegłorocznej akcji skontrolowani przedsiębiorcy wpłacili aż o ponad 20 proc. więcej podatków niż w analogicznym okresie 2010 roku. Z kolei u przedsiębiorców, u których kontroli nie było, wzrost wpłat z tytułu podatków wyniósł tylko około 5 proc.
Z danych zebranych tylko w jednym z województw za jeden kwartał wynika, że dodatkowe 20 proc. wpływów podatkowych pochodzących od skontrolowanych firm odpowiada kwocie ponad 15 mln zł.
Z symulacji MF wynika, że gdyby wszyscy przedsiębiorcy byli zdyscyplinowanymi podatnikami, jak ci skontrolowani, to do budżetu wpłynęłoby dodatkowo 50 mld zł. "O tyle więcej mogłoby mieć nasze państwo na poprawę bezpieczeństwa, na utrzymanie szkół, szpitali i straży pożarnych. Kwota ta z naddatkiem wystarczyłaby do wybudowania ponad 3 tys. kilometrów autostrad. To mniej więcej tyle, ile w ogóle planuje się wybudować w Polsce" - poinformował w komunikacie wiceminister finansów generalny inspektor kontroli skarbowej Andrzej Parafianowicz.
Jest dowód
MF informuje, że paragon jest najprostszym dowodem zakupu - potwierdza, co kupiliśmy, od kogo, kiedy i po jakiej cenie. Dzięki niemu możemy reklamować produkty lub usługi, które okażą się niezgodne z umową. Konsument, który nie otrzymał paragonu od sprzedawcy, powinien zgłosić ten fakt do urzędu kontroli skarbowej.
Akcja jest prowadzona przez resort finansów od 2004 r. W trakcie ubiegłorocznej letniej akcji "Weź paragon" pracownicy wszystkich zaangażowanych urzędów kontroli skarbowej i urzędów skarbowych wystawili ponad 25 tys. mandatów na ponad 6 mln zł. Partnerem akcji jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wsparciem służą powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów, wojewódzkie inspektoraty inspekcji handlowej, Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Business Centre Club oraz samorządy lokalne i niektóre przedsiębiorstwa.
MF informuje, że kolejny raz kampanię będzie promował rysunek Andrzeja Mleczki.
Źródło: tvn24.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: mf.gov.pl