W sprawie sprawozdania partii Prawo i Sprawiedliwość o źródłach pozyskania środków finansowych, w tym o kredytach bankowych i warunkach ich uzyskania oraz o wydatkach poniesionych ze środków Funduszu Wyborczego w 2006 r.
UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 2 sierpnia 2007 r.
w sprawie sprawozdania partii Prawo i Sprawiedliwość
o źródłach pozyskania środków finansowych, w tym o kredytach bankowych
i warunkach ich uzyskania oraz o wydatkach poniesionych ze środków
Funduszu Wyborczego w 2006 r.
Państwowa Komisja Wyborcza na podstawie art. 38a ust. 1 pkt 3 i ust. 2 pkt 4 ustawy
z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 857
i Nr 154, poz. 1802, z 2002 r. Nr 127, poz. 1089, z 2003 r. Nr 57, poz. 507, z 2004 r.
Nr 25, poz. 219 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 167, poz. 1398 i Nr 266,
poz. 2236)
postanawia
odrzucić sprawozdanie partii Prawo i Sprawiedliwość o źródłach pozyskania środków
finansowych, w tym o kredytach bankowych i warunkach ich uzyskania
oraz o wydatkach poniesionych ze środków Funduszu Wyborczego w 2006 r.,
z powodu naruszenia art. 25 ust. 1 i 2 ustawy o partiach politycznych.
Uzasadnienie
Partia Prawo i Sprawiedliwość przedłożyła Państwowej Komisji Wyborczej —
z zachowaniem terminu określonego w art. 38 ust. 1 ustawy o partiach politycznych —
sprawozdanie o źródłach pozyskania środków finansowych, w tym o kredytach
bankowych i warunkach ich uzyskania oraz o wydatkach poniesionych ze środków
Funduszu Wyborczego w 2006 r.
Do sprawozdania załączono opinię i raport biegłego rewidenta z badania
sprawozdania w zakresie wpływów na Fundusz Wyborczy.
Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone według wzoru określonego
w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 lutego 2003 r. w sprawie
sprawozdania o źródłach pozyskania środków finansowych (Dz. U. Nr 33, poz. 269).
Żaden z uprawnionych podmiotów, wymienionych w art. 34a ust.5 w związku
z art. 38a ust. 1 ustawy, nie zgłosił zastrzeżeń do sprawozdania.
Państwowa Komisja Wyborcza, na podstawie przedłożonych dokumentów
oraz opinii i raportu biegłego rewidenta ustaliła, co następuje.
W sprawozdaniu o źródłach pozyskania środków (z wyłączeniem Funduszu
Wyborczego) partia Prawo i Sprawiedliwość wykazała, iż w 2006 r. pozyskała środki
w kwocie 41.830.020,00 zł, gromadzone bezpośrednio na rachunkach bankowych
prowadzonych przez Bank Ochrony Środowiska S.A. oraz PKO BP S.A.
Na tę kwotę składają się wpłaty od osób fizycznych w wysokości
400.018,00 zł, dokonywane bezpośrednio na rachunki bankowe partii (wykazane
w sprawozdaniu jako składki członkowskie – 154.283,00 zł i darowizny pieniężne
– 101.057,00 zł), odsetki od środków gromadzonych na rachunkach i lokatach
bankowych w wysokości 14.949,00 zł zł, otrzymana dotacja podmiotowa w wysokości
29.983.932,00 zł, z otrzymywanej subwencji – 9.549.000,00 zł oraz środki pochodzące
z kredytu zaciągniętego w PKO BP S.A. na sumę 1.800.000,00 zł. Do środków
gromadzonych na rachunku bankowym zaliczono także kwotę wpłat nieprawidłowych
– 82.121,00 zł.
W pkt IV sprawozdania („Pozostałe źródła”) wykazano kwotę 68.085,00 zł, na
którą składają się nieprawidłowe (naruszające art. 25 ust. 4 i 5 ustawy) wpłaty od osób
fizycznych na rachunek podstawowy partii oraz wpłaty na raporty kasowe. Zostały one
opisane w sprawozdaniu jako „kwoty do wyjaśnienia”. Z załączonych do
sprawozdania dokumentów wynika, że kwota ta stanowi różnicę sumy wpłat
nieprawidłowych zgromadzonych na rachunkach bankowych partii (82.121,82 zł) i
wpłat zwróconych (14.036,28 zł). Środki finansowe w kwocie 68.085,54 zł nie zostały
wpłacającym zwrócone w terminie określonym w art. 39a ust. 2 ustawy.
Ponadto do kasy partii pozyskano środki finansowe w wysokości 380.535,00 zł
pochodzące ze składek członkowskich w wysokości nieprzekraczającej od jednej
osoby w jednym roku minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie
odrębnych przepisów, obowiązującego w dniu poprzedzającym wpłatę,
pozostawionych w terenowych jednostkach organizacyjnych partii z przeznaczeniem
na pokrycie wydatków związanych z bieżącą działalnością (art. 26a ustawy).
Partia Prawo i Sprawiedliwość w okresie sprawozdawczym posiadała
wyodrębniony Fundusz Wyborczy na rachunku o nr 15 1540 1287 2001 6875 5593
2
0001 w Banku Ochrony Środowiska SA III Oddział w Warszawie. Saldo rachunku
Funduszu w dniu 1 stycznia 2005 r. wynosiło 555,91 zł. W 2006 r. na rachunku
Funduszu zgromadzono środki w łącznej kwocie 25.196.893,00 zł, w tym
13.186.386,00 zł – pochodzące z darowizn od osób fizycznych, 1.800.000,00 zł z
wpłaty z rachunku podstawowego partii, 10.507,00 zł z odsetek bankowych oraz
10.200.000,00 zł z subwencji.
Do środków gromadzonych na rachunku bankowym Funduszu Wyborczego
zaliczono kwotę 117.543,00 zł, obejmującą wpłaty nieprawidłowe dokonane
z naruszeniem art. 25 ust. 1, ust. 2 pkt 2 oraz art. 36a ust.1 i ust. 3 ustawy o partiach
politycznych, które nie zostały zwrócone wpłacającym. Kwota ta została wykazana
w części „C” sprawozdania, obejmującej „Korzyści majątkowe przekazane na Fundusz
Wyborczy z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach
politycznych, które zostały przyjęte, zużyte lub utracone”.
W wyniku analizy sprawozdania, załączonych do niego dokumentów, opinii i
raportu biegłego rewidenta oraz wyjaśnień udzielonych przez skarbnika partii Prawo i
Sprawiedliwość ustalono, że łączna kwota wpłat nieprawidłowych na rachunek
Funduszu Wyborczego, niezwróconych w 30-dniowym terminie określonym w art.
39a ust. 2 ustawy, wyniosła 188.106,94 zł. Ostateczną kwotę wpłat niezwróconych
skarbnik partii Prawo i Sprawiedliwość określił na 116.688,95 zł, ponadto po upływie
terminu określonego w art. 39a ust. 2 ustawy zwrócono wpłaty nieprawidłowe w
łącznej kwocie 71.419,99 zł.
W dokumentach załączonych do sprawozdania oraz dodatkowo przekazanych
przez skarbnika partii Prawo i Sprawiedliwość w toku badania tego sprawozdania,
wśród wpłat nieprawidłowych wykazano m. in. następujące:
3
- trzy nie zwrócone wpłaty na rachunek Funduszu Wyborczego „z kont
firmowych”, na łączną kwotę 1.336,00 zł,
- wpłaty na rachunek Funduszu Wyborczego „z kont firmowych”
zwrócone po upływie 30-dniowego terminu, na łączną kwotę
29.239,76 zł,
- trzy wpłaty na rachunek Funduszu Wyborczego od osób, o których
mowa w art. 25 ust. 2 ustawy (cudzoziemców), zwrócone po upływie
30-dniowego terminu, na łączną kwotę 1.013,00 zł.
Państwowa Komisja Wyborcza, na podstawie art. 38a ust. 1 w związku
z art. 34a ust. 2 ustawy, zwróciła się do właściwego organu partii Prawo
i Sprawiedliwość o udzielenie wyjaśnień, dotyczących okoliczności wpływu
na rachunek bankowy Funduszu Wyborczego środków wpłaconych z naruszeniem
przepisów ustawy i niezwróconych w terminie określonym w art. 39a ust. 2 ustawy, a
także przyczyn niedokonania zwrotu lub dokonania zwrotu z uchybieniem terminu
ustawowego. W odpowiedzi skarbnik partii Prawo i Sprawiedliwość wyjaśnił, że
wpłaty te „zawieszone na koncie do wyjaśnienia” nie zostały zwrócone, ponieważ
darowizny rozpatrywano po upływie 30 dni od ich dokonania.
Ponadto Państwowa Komisja Wyborcza zwróciła się do właściwego organu
partii Prawo i Sprawiedliwość o udzielenie wyjaśnień dotyczących 85 wpłat
na Fundusz Wyborczy, dokonanych przez Jarosława Stawiarskiego, łącznie
przekraczających roczny limit wpłat od jednej osoby, określony w art. 36a ust. 1
ustawy. W odpowiedzi skarbnik partii wyjaśnił, że wpłaty te przeznaczone były przez
darczyńcę na sfinansowanie kampanii wyborczej kilkudziesięciu kandydatów w
wyborach organów jednostek samorządu terytorialnego, część z tej łącznej kwoty
wpłat, przekraczająca limit ustawowy, została zaś uznana za nieprawidłową.
Państwowa Komisja Wyborcza stwierdza, co następuje.
Środki finansowe pochodzące z nieprawidłowych wpłat na Fundusz Wyborczy
partii, które nie zostały zwrócone w 30-dniowym terminie określonym w art. 38a ust. 2
ustawy, pozostawały na oprocentowanym rachunku bankowym, przynosząc partii
pożytki cywilne. Korzystanie z tych środków oznacza, że zostały one przyjęte przez
partię. Ponadto z analizy historii rachunku bankowego Funduszu Wyborczego wynika,
że na początku dnia 10 listopada 2006 r. saldo tego rachunku wynosiło 23.990,86 zł,
4
łączna kwota wpłat nieprawidłowych dokonanych na ten rachunek do tego dnia i
niezwróconych w terminie określonym w art. 39a ust. 2 ustawy wynosiła zaś
106.543,95 zł. Oznacza to, że środki pozyskane ze źródeł niedozwolonych lub w
sposób niezgodny z przepisami ustawy zostały przez partię użyte, co również
potwierdza ich przyjęcie.
Zgodnie z art. 38a ust. 2 pkt 4 ustawy przyjmowanie środków finansowych od
osób fizycznych, o których mowa w art. 25 ust. 2 ustawy (cudzoziemców) lub
pozyskiwanie środków z innych źródeł niedozwolonych (w tym od osób prawnych)
stanowi obligatoryjną przesłankę odrzucenia sprawozdania, niezależnie od wysokości
tak pozyskanej kwoty. Naruszenie art.25 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 oraz art. 36a ust.1 i ust. 3
ustawy powoduje ponadto — na podstawie art. 39a ust. 1 ustawy o partiach
politycznych — przepadek na rzecz Skarbu Państwa równowartości kwoty
188.106,94 zł, pozyskanej z naruszeniem powołanych przepisów.
Wydatki partii z Funduszu Wyborczego wyniosły 25.172.472,00 zł. i były
związane z udziałem partii w wyborach organów jednostek samorządu terytorialnego
(25.112.472,00 zł) oraz w wyborach uzupełniających do Senatu (60.000,00 zł).
W dniu 31 grudnia 2006 r. na rachunku bankowym Funduszu pozostała kwota
w wysokości 87,72 zł.
Zgodnie z art. 39a ust. 4 ustawy partia Prawo i Sprawiedliwość może w
terminie 60 dni od daty wydania niniejszej uchwały, dobrowolnie dokonać wpłaty
kwoty 68.085,54 zł oraz kwoty 188.106,94 zł na konto urzędu skarbowego,
właściwego dla siedziby partii. Dowód przekazania środków na rzecz Skarbu Państwa
partia polityczna jest obowiązana przedstawić Państwowej Komisji Wyborczej. W
przypadku niedokonania dobrowolnego wydania korzyści majątkowej na rzecz Skarbu
Państwa w powyższym terminie minister właściwy do spraw finansów publicznych, na
wniosek Państwowej Komisji Wyborczej, wystąpi do Sądu Okręgowego w Warszawie
o orzeczenie przepadku korzyści majątkowej.
Po przeanalizowaniu sprawozdania o źródłach pozyskania środków
finansowych, dokumentów do niego załączonych oraz opinii i raportu biegłego
rewidenta, Państwowa Komisja Wyborcza postanowiła jak w sentencji.
5
Od niniejszego postanowienia partii politycznej Prawo i Sprawiedliwość
przysługuje prawo wniesienia skargi do Sądu Najwyższego, w terminie 7 dni od
dnia doręczenia postanowienia.
Przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej: Ferdynand Rymarz
Zastępcy Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej: Jan Kacprzak,
Stanisław Kosmal
Członkowie Państwowej Komisji Wyborczej: Stefan Jaworski, Andrzej Kisielewicz,
Andrzej Mączyński, Włodzimierz Ryms, Stanisław Zabłocki, Tadeusz Żyznowski
Źródło: PKW