Norman Foster, jeden z najlepszych architektów świata, zaprojektował lotnisko, które ma przyćmić wszystkie inne na świecie. Znajdzie się na środku kuwejckiej pustyni. Kształt to skrzydła ptaka - każdy terminal o długości 1,2 km. Dach pokryty panelami słonecznymi, które mają generować energię czerpaną ze słońca. Liczba pasażerów, którą będzie w stanie obsłużyć, to 50 milionów rocznie.
Choć projekt Normana Fostera przewiduje, że nowy terminal Kuwait International Airport będzie ogromny, to ma się ścigać z innymi lotniskami świata nie w kategorii "największy", ale "najbardziej ekologiczny".
Szef biura architektonicznego Foster + Partners zapewnia, że lotnisko będzie pierwszym na świecie pasażerskim terminalem z certyfikatem LEED, który jest przyznawany najlepszym zielonym technologiom budowlanym w USA i 30 krajach.
Dach daje chłód i czerpie energię
Położony na pustyni arabskiej, ze średnią roczną temperaturą 50 stopni, Kuwejt jest jednym z najgorętszych miejsc na ziemi. Dlatego autor projektu lotniska zadbał o to, by wyposażyć je w takie funkcje, które pozwolą utrzymać niską temperaturę w środku.
Ponadto, obiekt otoczy dodatkowa przestrzeń z betonowymi filarami, na których wsparty będzie wystający dach przypominający baldachim – co ma dawać cień i służyć jako izolacja przed gorącym powietrzem napływającym do budynku z zewnątrz.
Ta większa powierzchnia dachu to jednocześnie okazja do zamontowania na nim paneli fotowoltaicznych, które mają pobierać energię słoneczną i przetwarzać ją w elektryczną. Całość to część większego planu mającego na celu zmniejszenie zużycia prądu. Dlatego dach będzie miał przeszklone otwory, by do środka mogło wpadać naturalne światło.
W środku oaza: rośliny i wodospady
Lotnisko podzielone jest na trzy terminale, które mają kształt skrzydeł. Każdy z nich o długości 1,2 km łączy się w postaci atrium centralnego wysokiego na 25 metrów. Przewidziano trzy poziomy przeznaczone dla przylotów, odlotów i odbioru bagażu.
A w środku oaza zapewniająca orzeźwienie i relaks na środku pustyni, gdzie stanie obiekt. Pojawią się rodzime rośliny, baseny i wodospady.
Projekt Fostera ma być częścią dotychczasowego międzynarodowego lotniska w Kuwejcie i być z nim połączony tunelem. Powstaje po to, by usprawnić coraz większy ruch pasażerski Zatoki Perskiej – powiększyć przepustowość lotów z 13 mln pasażerów rocznie do 50 mln.
Przewiduje się, że budowa terminalu powinna zostać zakończona w 2012 roku. Szacunkowe koszty konstrukcyjne to 740 mln dol. Foster + Partners zarobi na tym kontrakcie 66 milionów.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Foster + Partners