Na drodze rowerowej wzdłuż Towarowej i Okopowej stanęły totemy, które podpowiadają cyklistom, jak jechać, aby trafić na zielone światło. Komunikat pokazują kolorowe warszawskie syrenki.
Prototypowy egzemplarz stanął w ubiegłym roku na Okopowej przy skrzyżowaniu z Anielewicza. Wcześniej odbyły się jego testy w warunkach fabrycznych. Jak zapewnia ratusz, przed wdrożeniem systemu na szeroką skalę urządzenia zostały odpowiednio skalibrowane, tak aby jak najlepiej służyły rowerzystom. Mieszkańcy zasugerowali też, aby komunikaty na obudowie totemu zostały dodatkowo przetłumaczone na język angielski.
Testy zakończyły się pomyślnie i przyszedł czas na wdrożenie projektu na szerszą skalę. Od wtorku totemy działają przy skrzyżowaniach na drogach dla rowerów w ciągu ulic Towarowej i Okopowej (na odcinku od Grzybowskiej do ronda Zgrupowania AK "Radosław").
Planują instalację 53 totemów
Urzędnicy zapowiadają, że urządzenia pojawią się wzdłuż sześciu popularnych tras rowerowych w stolicy na ulicach: Świętokrzyskiej, Wybrzeże Gdańskie, Powsińska-Wiertnicza-Przyczółkowa, Czerniakowska oraz Dwernickiego-Szaserów. Przy 30 skrzyżowaniach z sygnalizacją mają stanąć łącznie 53 takie totemy.
– Ich instalacja to element rozwoju Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. W ramach projektu systematycznie modernizowane będą sygnalizacje świetlne wraz z osprzętem, takim jak latarnie, maszty czy kamery detekcji. Wprowadzenie urządzeń informujących rowerzystów o zalecanej prędkości w celu otrzymania sygnału zielonego na najbliższym skrzyżowaniu było dodatkowym kryterium w przetargu na rozwój systemu. Oznacza to, że Warszawa nie dopłaca dodatkowo do tej funkcjonalności – zwraca uwagę zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich Tamas Dombi.
Jak to działa?
Zainstalowany w totemie radar mierzy prędkość rowerzysty i przesyła ją do sterownika sygnalizacji świetlnej. Sterownik analizuje te informacje i ustala, czy możliwy jest przejazd przez skrzyżowanie bez zatrzymania. Następnie sterownik zwrotnie przesyła tę informację do totemu z instrukcją dla rowerzysty. Komunikat jest wyświetlany w formie jednego z czterech znaków w kształcie warszawskiej syrenki.
Żółty sygnał "możesz zwolnić" oznacza, że przejeździe rowerowym jest aktualnie nadawany sygnał czerwony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli zwolni, przejedzie płynnie na zielonym.
Zielony komunikat "utrzymaj tempo" informuje, że na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta przejedzie płynnie przez skrzyżowanie.
Niebieski napis "możesz przyspieszyć" – na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli przyspieszy, przejedzie płynnie na zielonym.
Czerwony sygnał "nie przejedziesz" oznacza, że niezależnie od prędkości jazdy rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu.
– Znaki pokazują, jaki należy przyjąć styl jazdy, by w miarę możliwości płynnie przejechać na najbliższym skrzyżowaniu oraz oszczędnie gospodarować siłami. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce, a na taką skalę również pierwsze w Europie - zaznacza Dariusz Obcowski, dyrektor pionu ITS w Siemens Mobility, który jest operatorem systemu do roku 2025.
Syrenka nadaje warszawskiego charakteru
Jak podkreśla Dombi, każdy nowy element małej architektury powinien być wprowadzany w sposób zaplanowany i z poszanowaniem krajobrazu miasta. Dlatego w pracach nad stroną wizualną totemu uczestniczyło Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego urzędu.
– Zależało nam przede wszystkim, żeby symbole były proste i czytelne. Jednocześnie udało się wprowadzić do projektu motyw jednoznacznie kojarzący się ze stolicą. Animowana postać syrenki nadaje urządzeniu unikatowy warszawski charakter. Efektem jest udane połączenie funkcjonalności i estetyki – podkreśla cytowany w komunikacie z urzędu miasta zastępca dyrektora BAIPP Wojciech Wagner.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl