Drogowcy podali przyczynę uchylenia decyzji dla obwodnicy przez centrum Wesołej

Wschodnia Obwodnica Warszawy
Dronem nad WOW przez Wesołą
Źródło: zdjęcia Artur Węgrzynowicz, montaż Marcin Chłopaś
Przyczyną uchylenia decyzji środowiskowych dla budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy jest błąd formalny po stronie organów ochrony środowiska, a nie błąd merytoryczny po stronie projektantów lub GDDKiA – poinformowała rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.

W ubiegłym tygodniu informowaliśmy, że Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska uchyliła decyzję środowiskową dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy przez Wesołą. Z jej rozstrzygnięcia wynikało, że cztery lata temu sprawa niesłusznie została skierowana do rozpatrzenia w Białymstoku. Warszawski oddział wycofał się wtedy z postępowania, bo jego dyrektor Arkadiusz Siembida jest mieszkańcem Wesołej. To gmina, która od kilku lat protestuje przeciwko budowie.

Chodziło o dwa odcinki trasy S17 od węzła Drewnica do węzła Ząbki oraz od węzła Ząbki do węzła Warszawa Wschód (Zakręt).

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO

"Błąd formalny po stronie organów ochrony środowiska"

Rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska informowała, że drogowcy czekają na uzasadnienie tego uchylenia. - Czekamy na pisemną decyzję, bo na razie jest tylko zawiadomienie GDOŚ o uchyleniu decyzji na fragment S17 – podkreśliła Tarnowska. Wskazała, że w dokumencie będzie uzasadnienie, które umożliwi drogowcom podjęcie decyzji, co do dalszego działania.

We wtorek Tarnowska przekazała stanowisko drogowców w sprawie uchylenia decyzji środowiskowych dla WOW. - Przyczyną uchylenia decyzji środowiskowych jest błąd formalny po stronie organów ochrony środowiska, a nie błąd merytoryczny po stronie projektantów lub GDDKiA – powiedziała Tarnowska.

- Uprawomocnienie się decyzji umożliwi GDDKiA podjęcie działań co do dalszego postępowania w zakresie realizacji tych inwestycji – zaznaczyła.

Dodała, że w uchylonej decyzji środowiskowej nie zostały podważone rozwiązania projektowe, jak i wskazanie tzw. wariantu zielonego jako preferowanego w decyzji środowiskowej, który drogowcy uzyskali w grudniu 2018 roku. Stało się to już po przekazaniu przez GDOŚ postępowania do RDOŚ w Białymstoku, które nastąpiło w maju 2017 roku.

WOW będzie częścią Warszawskiego Węzła Drogowego
WOW będzie częścią Warszawskiego Węzła Drogowego
Źródło: GDDKiA

W trzech etapach

Budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy jest podzielona na trzy etapy: odcinek Drewnica - Ząbki, odcinek Ząbki - Zakręt i odcinek Zakręt - Lubelska. Drogowcy do pierwszego odcinka WOW są przygotowani na ogłoszenie przetargu na projekt i budowę. Jednak nie mają na ten fragment finansowania.

Na drugi odcinek Ząbki - Zakręt uchylona została decyzja środowiskowa, czyli pierwszy dokument przy budowie dróg zatwierdzający między innymi wariant przebiegu trasy. Bez niego drogowcy nie mogą się ubiegać o decyzję ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej – red.) oraz w późniejszym etapie o przetarg na projekt i budowę drogi.

W realizacji jest już ostatni odcinek S17 Zakręt - Lubelska.

Czytaj także: