Minął miesiąc od obowiązywania przepisów, które nadały strażnikom miejskim nowe uprawnienia. Mogą teraz karać mandatem w wysokości do 200 złotych osoby jeżdżące rowerem czy hulajnogą. Sprawdziliśmy, jakie efekty zmiany przyniosły w Warszawie. Okazuje się, że stołeczna straż miejska wystawiła 49 mandatów. Dwa razy więcej było pouczeń.
20 października 2023 roku weszło w życie rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji. Zgodnie z nowymi przepisami, strażnicy miejscy otrzymali uprawnienia do nakładania kar za naruszenie artykułu 86b paragraf 2 Kodeksu wykroczeń, dotyczącego zakazu jazdy rowerem, e-hulajnogą lub UTO (urządzenie transportu osobistego - red.) po drodze dla pieszych lub wzdłuż przejścia dla pieszych.
Strażnicy miejscy mogą wystawiać mandaty. Za co?
Poprzednia zmiana prawa odebrała strażnikom miejskim możliwość nałożenia mandatu za takie wykroczenia, ale obecna nowelizacja przywróciła im te uprawnienia. "Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (taryfikator), strażnik może nałożyć mandat karny w wysokości od 50 do 100 zł za naruszenie zakazu jazdy wzdłuż chodnika lub przejścia dla pieszych" - wyjaśnia stołeczna straż miejska.
Strażnicy miejscy otrzymali również uprawnienia do nakładania grzywien w postaci mandatu karnego za naruszenie art. 94 § 1a Kodeksu wykroczeń, który dotyczy prowadzenia pojazdu innego niż mechaniczny na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu bez odpowiednich uprawnień. Przepis ten obejmuje rowery, e-hulajnogi oraz UTO. W przypadku tego wykroczenia, funkcjonariusz może nałożyć grzywnę w wysokości od 50 do 200 złotych - zgodnie z rozporządzeniem w sprawie taryfikatora.
49 mandatów za jazdę po chodniku i 101 pouczeń
Zapytaliśmy stołeczną straż miejską, ile mandatów wystawiono po zmianie przepisów.
"Od 20 października do 19 listopada br. strażnicy miejscy nałożyli z art. 86b § 2 Kodeksu wykroczeń 49 mandatów karnych oraz zastosowali 101 środków oddziaływania w postaci pouczenia, ostrzeżenia lub polecenia. Natomiast z art. 94 § 1a Kodeksu Wykroczeń funkcjonariusze nałożyli 1 mandat karny" - czytamy w odpowiedzi referatu prasowego straży miejskiej.
Funkcjonariusze podkreślają też, że przepis ten obejmuje rowery, e-hulajnogi oraz UTO. "Osoby poruszające się tymi pojazdami po ukończeniu 18 lat nie mają obowiązku posiadania uprawnień do kierowania nimi" - podano. Obowiązek ten posiadają osoby, które ukończyły 10 i nie ukończyły 18 lat.
"Najczęstszymi wykroczeniami popełnianymi przez kierujących rowerami, hulajnogami elektrycznymi i UTO jest naruszenie zakazu jazdy wzdłuż drogi dla pieszych lub przejścia dla pieszych" - podsumowano.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24