Korki po zwężeniu Gagarina. "To było nieuniknione"

Zmiana organizacji ruchu na Gagarina
Zwężenie na Gagarina
Źródło: Tomasz Zieliński / tvnwarszawa.pl
Zwężenie na Gagarina stało się faktem. W nocy zmieniła się organizacja ruchu w związku ze startem prac budowlanych przy kolektorze i torowisku. Nasz reporter relacjonuje, że o poranku ruch jest znacznie spowolniony. Sytuacji nie poprawia też fakt, że zwężony odcinek służy jako objazd dla aut ciężarowych omijających przebudowę wiaduktów Trasy Łazienkowskiej.

W nocy z poniedziałku na wtorek zwężona została ulica Gagarina, gdzie toczy się wspólna inwestycja tramwajarzy i wodociągowców. Utrudnienia dotyczą całości ulicy, pomiędzy Belwederską a Czerniakowską. We wtorek o poranku pomiędzy Iwicką a Sielecką toczyły się już prace związane z usuwaniem starej nawierzchni.

Jak opisuje nasz reporter, nieuniknione było to, że zmiany w organizacji ruchu spowodują spowolnienia. - Ulica zakorkowała się. Nie mogło być inaczej, ponieważ przebudowa zaczęła się podczas remontu wiaduktów Trasy Łazienkowskiej, a ulica Gagarina była głównym objazdem dla związanych z tym utrudnień. Wciąż zresztą wskazują to tablice drogowe rozmieszczone w okolicy. Dwa olbrzymie remonty w tak bliskiej odległości powodują paraliż - relacjonuje Tomasz Zieliński z tvnwarszawa.pl.

- Dochodzi do nerwowych sytuacji. Dostrzegalne jest ogromne zirytowanie kierowców tą sytuacją. Zdarzają się trąbienie na siebie i wyzwiska - opisuje.

Zakazali zatrzymywania się, ale zaparkowane auta wciąż stoją

Dodaje też, że nie wszyscy kierowcy odnotowali, że na całej długości Gagarina obowiązuje zakaz zatrzymywania się. - Przy zjeździe z Czerniakowskiej w Gagarina znajduje się znak ostrzegający przed zakazem parkowania obowiązującym tu od 23 maja - zaznacza Zieliński. Na wyłączonej z ruchu jezdni północnej pozostaje wciąż rząd zaparkowanych samochodów osobowych.

Nasz reporter zwraca uwagę, że usytuowanie nowych znaków drogowych może budzić wątpliwości u kierowców. - Za skrzyżowaniem z Czerską znak informujący o zakazie parkowania stoi na dawnym pasie zieleni dzielącym jezdnie. Na tej samej wysokości, na jednym ze słupów po prawej stronie jezdni jest znak "zakaz parkowania", ale z tabliczką "nie dotyczy samochodów osobowych" - wyjaśnia nasz reporter. Drugi ze znaków pochodzi najpewniej ze starej organizacji ruchu i nie powinno go już tam być.

Zmiana organizacji ruchu na Gagarina

Kierowcy zaraz za skrzyżowaniem z Belwederską są kierowani na jezdnię północną (po stronie Łazienek Królewskich). W kierunku Czerniakowskiej wyznaczone zostały dwa pasy ruchu po 3-3,3 metra każdy, natomiast w przeciwnym kierunku jeden pas (o tych samych parametrach). Na wysokości skrzyżowania z Iwicką kierowcy zmieniają jezdnię.

Utrudnienia na Gagarina
Utrudnienia na Gagarina
Źródło: UM Warszawa

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO

Na południowej nitce Gagarina również przemieszczają się jezdnią w nowym układzie. Przed skrzyżowaniem z Czerniakowską pasy ruchu rozdzielą się na dwie jezdnie. Na skrzyżowaniu, jadący od Belwederskiej mają do dyspozycji trzy pasy ruchu - do skrętu w lewo w Czerniakowską, do jazdy prosto, a także do jazdy prosto i w prawo. Kierowcy jadący Wisłostradą od strony centrum, tak jak dotychczas, mają do dyspozycji pas do skrętu w lewo, dwa pasy do jazdy prosto i jeden do jazdy prosto i w prawo. Na pozostałych wlotach skrzyżowania także dostępne są wszystkie relacje.

Skrzyżowanie Gagarina z Czerniakowską
Skrzyżowanie Gagarina z Czerniakowską
Źródło: Urząd miasta

Przejścia na wysokości Sieleckiej i Górskiej będą funkcjonowały przez cały czas trwania prac. Zamknięte zostały wloty ulic Sułkowickiej, Nabielaka, Górskiej, Stępińskiej (od strony południowej) i Czerskiej (od strony północnej).

Obecna organizacja ruchu funkcjonować będzie do połowy wakacji.

Budowa trasy tramwajowej i kolektora na Gagarina

Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji wybuduje pod ulicą Gagarina kolektor o średnicy 2,8 metra i długości około 1,2 kilometra. Natomiast Tramwaje Warszawskie odpowiadają za torowisko o długości ponad kilometra, które powstanie na powierzchni. To odnoga trasy do Wilanowa, której budowa ma ruszyć w tym roku.

W ramach inwestycji przybędzie też drzew. Znajdą się tutaj także rabaty z kwitnącymi bylinami i krzewy. Zakończenia torów przy terminalu końcowym przy Czerniakowskiej zostaną zabezpieczone gabionami, czyli siatkami wypełnionymi kamieniami. Zostaną one obsadzone bluszczem. Na narożnikach samego skrzyżowania zaplanowano zasadzenie krzewów. Po drugiej stronie tego odcinka, przy ul. Belwederskiej, tory połączą się z trasą do Wilanowa.

Podczas budowy tramwaju na Gagarina zostaną przebudowane także chodniki i powstanie droga dla rowerów po północnej stronie ulicy. Ulica będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę, parkowanie zostanie uporządkowane na równoległe. Całe zadanie ma zostać wykonane do końca 2023 roku.

Jak przekazało MPWiK kolektor mokotowski bis powstanie wzdłuż Gagarina i będzie miał pojemność retencyjną około 6800 metrów sześciennych. Jego zadaniem będzie odciążenie istniejącego kolektora mokotowskiego oraz zapewnienie bezpiecznego transportu ścieków oraz wód opadowych w czasie intensywnych deszczy.

Czytaj także: